Page 27 - informatyka 6
P. 27

1.7      Stosowanie arkusza kalkulacyjnego
                   w rozwiązywaniu problemów






          Podejmij temat








               Odszyfruj zakodowane hasło.
               Jak je rozumiesz?




           1A    3E   3D    2I   2F    1A   3D    3G   3H    1A   1D    2B   1A           2K    3A   1A    1D   3G






          Jedną z wielu zalet arkusza kalkulacyjnego jest to, że ma on na-
          rzędzia, które umożliwiają automatyzację pracy. Dzięki temu                    Automatyzacja pracy  –  sa-
          pewne czynności można wykonać sprawniej i szybciej. Zastanów                   moczynne wykonywanie ciągu
          się, ile czasu zajęłoby zsumowanie cen stu produktów, gdyby doda-              czynności po zastosowaniu od-
          wanie każdej pozycji wpisywano osobno. Natomiast po zastosowa-                 powiednich narzędzi lub urzą-
          niu funkcji Suma czynność ta będzie trwała zdecydowanie krócej.                dzeń.




          1.   Przygotuj w arkuszu kalkulacyjnym tabelę z wpłatami uczniów na wycieczkę szkolną (według wzoru na
               s. 26). Koszt wycieczki dla jednego ucznia wynosi 180 zł. Kwotę tę można wpłacać w czterech ratach
               dowolnej wysokości. Oblicz, ile pieniędzy muszą dopłacić poszczególni uczniowie, aby pokryć pełny
               koszt wycieczki:
          −    oblicz, ile pieniędzy mają dopłacić poszczególni uczniowie, czyli zdefiniuj problem,

          −    zobacz, po ile wpłat i w jakiej wysokości dokonali uczniowie, czyli przeprowadź analizę danych,

          −    zaplanuj sposób rozmieszczenia danych w tabeli arkusza kalkulacyjnego i zastanów się, za pomocą
               jakich narzędzi programu można wykonać obliczenia, czyli przemyśl  sposoby rozwiązania problemu
               i wybierz najlepszy,
          −    przygotuj w tabeli arkusza niezbędne dane i wykonaj obliczenia, czyli zastosuj wybrane rozwiązanie,

          −    sprawdź wykonane obliczenia, przeanalizuj przykładowe dane z tabeli oraz odpowiadające im sumy
               wyrażone w złotówkach,
          −    jeśli wyniki obliczeń są prawidłowe (wiadomo, ile pozostało do zapłaty każdemu uczestnikowi wyciecz-
               ki), stosuj ten sposób rozwiązania w podobnych sytuacjach (jeśli nie, to wprowadź niezbędne poprawki
               albo znajdź inne rozwiązanie).


                                                                                  25
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32