Page 31 - informatyka 6
P. 31

Więcej na temat


          Wykres kołowy stosowany jest wtedy, gdy chcemy porównać ze sobą poszczególne części, które składają się
          w jedną całość. Oznacza to udział poszczególnych wielkości w sumie całkowitej. Wartości często są wyrażane
          w procentach (wtedy suma wszystkich elementów składowych wynosi 100%).





         2.    Zaprezentuj na wykresie procen-
               towy udział uczniów każdej z klas
               w ogólnej liczbie uczniów, którzy
               bezbłędnie wykonali ćwiczenia
               we  wszystkich  klasach.  W tym
               celu na karcie  Narzędzia wykre-
               sów/Projektowanie  z sekcji  Ukła-
               dy wykresu kliknij w opcję Układ1.
               Przeanalizuj na wykresie wyświe-
               tlone wartości wyrażone w pro-
               centach.

         3.    Do zaznaczonego wykresu dołącz
               tytuł. Skorzystaj z karty  Narzę-
               dzia wykresów/Układ. Następnie
               zmień kolory na wykresie. Skorzy-
               staj z opcji umieszczonych na kar-
               cie Narzędzia wykresów/Projekto-
               wanie.

         4.    Sprawdź, co się stanie z wykre-
               sem,  jeśli  zmienisz  jedną  z  liczb
               w tabeli, na podstawie której zo-
               stał utworzony wykres, i zatwier-
               dzisz zmiany klawiszem Enter.


         5.    Podzielcie się na grupy. Wykonaj-
               cie w arkuszu kalkulacyjnym tabe-
               lę według wzoru. Obliczcie łączne
               liczby samodzielnie wykonanych
               przez poszczególne klasy prac pi-
               semnych z języka polskiego.



               Następnie zaprezentujcie wyniki
               na wykresach:


               –   Kolumnowym grupowanym 3-W dla klas IVa i IVb – I grupa,
               –   Liniowym 3-W dla klas Va i Vb – II grupa,
               –   Kołowym 2-W dla klas VIa i VIb – III grupa,
               –   Słupkowym grupowanym dla klas VIIa i VIIb – IV grupa,
               –   Warstwowym 3-W dla klas VIIIa i VIIIb – V grupa.
               Porównajcie efekty prac grup na forum klasy. Odpowiedzcie na pytanie, który wykres łatwo zinterpretować,
               a który jest trudny do interpretacji. Uzasadnijcie swoje wypowiedzi.


                                                                                  29
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36