Page 31 - informatyka 6
P. 31
Więcej na temat
Wykres kołowy stosowany jest wtedy, gdy chcemy porównać ze sobą poszczególne części, które składają się
w jedną całość. Oznacza to udział poszczególnych wielkości w sumie całkowitej. Wartości często są wyrażane
w procentach (wtedy suma wszystkich elementów składowych wynosi 100%).
2. Zaprezentuj na wykresie procen-
towy udział uczniów każdej z klas
w ogólnej liczbie uczniów, którzy
bezbłędnie wykonali ćwiczenia
we wszystkich klasach. W tym
celu na karcie Narzędzia wykre-
sów/Projektowanie z sekcji Ukła-
dy wykresu kliknij w opcję Układ1.
Przeanalizuj na wykresie wyświe-
tlone wartości wyrażone w pro-
centach.
3. Do zaznaczonego wykresu dołącz
tytuł. Skorzystaj z karty Narzę-
dzia wykresów/Układ. Następnie
zmień kolory na wykresie. Skorzy-
staj z opcji umieszczonych na kar-
cie Narzędzia wykresów/Projekto-
wanie.
4. Sprawdź, co się stanie z wykre-
sem, jeśli zmienisz jedną z liczb
w tabeli, na podstawie której zo-
stał utworzony wykres, i zatwier-
dzisz zmiany klawiszem Enter.
5. Podzielcie się na grupy. Wykonaj-
cie w arkuszu kalkulacyjnym tabe-
lę według wzoru. Obliczcie łączne
liczby samodzielnie wykonanych
przez poszczególne klasy prac pi-
semnych z języka polskiego.
Następnie zaprezentujcie wyniki
na wykresach:
– Kolumnowym grupowanym 3-W dla klas IVa i IVb – I grupa,
– Liniowym 3-W dla klas Va i Vb – II grupa,
– Kołowym 2-W dla klas VIa i VIb – III grupa,
– Słupkowym grupowanym dla klas VIIa i VIIb – IV grupa,
– Warstwowym 3-W dla klas VIIIa i VIIIb – V grupa.
Porównajcie efekty prac grup na forum klasy. Odpowiedzcie na pytanie, który wykres łatwo zinterpretować,
a który jest trudny do interpretacji. Uzasadnijcie swoje wypowiedzi.
29