Page 33 - informatyka 6
P. 33

Podsumowanie działu 1




            1  Czy znasz te pojęcia? Wyjaśnij znaczenie każdego z nich.




                 wizualny język programowania        translator                          Bluetooth
                 programowanie                       znak towarowy                       sortowanie
                 komputerowa gra platformowa         analiza sytuacji problemowej        filtrowanie
                 kodowanie                           Godzina Kodowania                   automatyzacja pracy
                 język programowania JavaScript      robotyka, robot                     wykres kołowy




            2  Jak zinterpretujesz przedstawioną grafikę?




                      ?                                                             W jaki sposób przewidywanie skutków

                                                                                    i logiczne myślenie pomaga w rozwiązy-
                                                                                    waniu problemów? Dlaczego nie należy
                                                                                    zmieniać kolejności etapów postępowa-
                                                                                    nia podczas poszukiwania najlepszego
                  Zdefiniowanie  Analiza    Poszukiwanie    Wybór     Sprawdzenie,   rozwiązania? Czy można pominąć do-
                    problemu     sytuacji    rozwiązania   najlepszego  czy cel został   wolny etap, np. analizę sytuacji proble-
                               problemowej             rozwiązania  osiągnięty
                                                                                    mowej? Uzasadnij swoje wypowiedzi.


             3  Odpowiedz na pytania.

               •   Na czym polega kodowanie? Czy kodowanie możliwe jest tylko z użyciem komputera?
               •   Dlaczego programowanie robotów uczy przewidywania?
               •   Jak wyjaśnisz młodszemu koledze, co to są skrypty?
               •   Czym się różnią pojęcia sortowanie i filtrowanie? Podaj przykłady zastosowania tych pojęć.


            4  Wymyśl zakończenia rozpoczętych zdań. Przedstaw swoją wypowiedź w klasie.
               Kodowanie w chmurze…                                   Skrypty na bloczkach…
               Programowanie robotów…                                 Automatyzacja pracy…


            5  Zorganizuj  wspólnie  z  koleżankami  i  kolegami  klasowy  konkurs  na  wykonanie  gry  w  środowisku
               Scratch. W swoich projektach wykorzystajcie obrazki narysowane w edytorze grafiki. Zastosujcie
               zmienną czas lub punkty. Dołączcie ekran powitalny z informacją, jak rozpocząć grę, i komunikat o jej
               zakończeniu.

            6  Przygotuj w arkuszu kalkulacyjnym tabelę z liczbą opuszczonych w pierwszym okresie roku szkolnego
               godzin przez 5 uczniów. Zaprezentuj te dane na wykresie kolumnowym. Do  wykresu dołącz tytuł, opisy osi
               X i Y oraz legendę.

                                                                                  31
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38