Page 33 - informatyka 6
P. 33
Podsumowanie działu 1
1 Czy znasz te pojęcia? Wyjaśnij znaczenie każdego z nich.
wizualny język programowania translator Bluetooth
programowanie znak towarowy sortowanie
komputerowa gra platformowa analiza sytuacji problemowej filtrowanie
kodowanie Godzina Kodowania automatyzacja pracy
język programowania JavaScript robotyka, robot wykres kołowy
2 Jak zinterpretujesz przedstawioną grafikę?
? W jaki sposób przewidywanie skutków
i logiczne myślenie pomaga w rozwiązy-
waniu problemów? Dlaczego nie należy
zmieniać kolejności etapów postępowa-
nia podczas poszukiwania najlepszego
Zdefiniowanie Analiza Poszukiwanie Wybór Sprawdzenie, rozwiązania? Czy można pominąć do-
problemu sytuacji rozwiązania najlepszego czy cel został wolny etap, np. analizę sytuacji proble-
problemowej rozwiązania osiągnięty
mowej? Uzasadnij swoje wypowiedzi.
3 Odpowiedz na pytania.
• Na czym polega kodowanie? Czy kodowanie możliwe jest tylko z użyciem komputera?
• Dlaczego programowanie robotów uczy przewidywania?
• Jak wyjaśnisz młodszemu koledze, co to są skrypty?
• Czym się różnią pojęcia sortowanie i filtrowanie? Podaj przykłady zastosowania tych pojęć.
4 Wymyśl zakończenia rozpoczętych zdań. Przedstaw swoją wypowiedź w klasie.
Kodowanie w chmurze… Skrypty na bloczkach…
Programowanie robotów… Automatyzacja pracy…
5 Zorganizuj wspólnie z koleżankami i kolegami klasowy konkurs na wykonanie gry w środowisku
Scratch. W swoich projektach wykorzystajcie obrazki narysowane w edytorze grafiki. Zastosujcie
zmienną czas lub punkty. Dołączcie ekran powitalny z informacją, jak rozpocząć grę, i komunikat o jej
zakończeniu.
6 Przygotuj w arkuszu kalkulacyjnym tabelę z liczbą opuszczonych w pierwszym okresie roku szkolnego
godzin przez 5 uczniów. Zaprezentuj te dane na wykresie kolumnowym. Do wykresu dołącz tytuł, opisy osi
X i Y oraz legendę.
31