Page 24 - informatyka 7
P. 24

Podczas wpisywania instrukcji w kodzie programu należy pamiętać o wcięciach, które są obowiązkowe. Operatory
        służą nie tylko do wykonywania działań arytmetycznych, ale także do porównywania zmiennych. Wynik porównania
        zwraca wartość logiczną True (czytaj: tru; ’prawda’) lub False
        (czytaj: fols; ’fałsz’). Operatory logiczne (and, or) wykorzysty-  Operator porównania   Działanie
        wane są w instrukcjach złożonych (m.in. if-elif-else), w któ-
        rych należy sprawdzić spełnienie więcej niż jednego warunku.      ==                     jest równe

                                                                           !=                   nie jest równe

             Operator logiczny             Działanie                       <                      mniejsze

                  and (i)              spełnione muszą być                 >                      większe
                 koniunkcja            oba podane warunki
                                                                          <=                  mniejsze lub równe
                  or (lub)             musi być spełniony
                alternatywa          jeden z dwóch warunków               >=                  większe lub równe


        1.   Podzielcie się na dwie grupy. W oknie Python Shell wpiszcie podane polecenia. Potem sprawdźcie ich działanie.
             −   0 > 1, 0 < 1, 0 <= 1, 1 == 0, 0 >= 1, 1 == 1, 1 != 0, 1 != 1 (I grupa),
             −   x = 100, x < 90, x > 10, x > 1 and x < 101, x < 1 and x < 101, x > 1 or x < 101, x != 100 or x > 10, x > 10 and x < 110 or x != 100 (II grupa).

        2.   Napisz program, który sprawdzi, czy podana liczba
             jest dodatnia, ujemna, czy jest równa zero. W oknie
             Python Shell uruchom nowy plik. W oknie edytora Un-
             titled wprowadź kod źródłowy programu według wzo-
             ru. Zapisz program pod nazwą Liczby i sprawdź jego
             działanie.











        3.   Napisz program, który oblicza pole i obwód prosto-
             kąta. Zapisz program pod nazwą  Prostokąt. Zwróć
             uwagę, że wprowadzone dane muszą być liczbami
             całkowitymi. Następnie wprowadź instrukcję  if/else,
             która uwzględnia warunek, aby wprowadzone dane
             (długość obu boków prostokąta) były większe od zera.
             Sprawdź działanie programu.










           Wiersz z instrukcją warunkową (if) zawiera wyrażenie logiczne and, które oznacza, że jeżeli obydwie zmienne a i b
        spełnią warunek (będą większe od zera), to program wyświetli wyniki obliczeń. W przeciwnym razie (else) wyświetlony
        zostanie komunikat o konieczności wprowadzania liczb dodatnich.

                                       22
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29