Page 22 - informatyka 7
P. 22

Podczas tworzenia skryptów za pomocą tekstowego języka programowania
        ważna jest znajomość jego składni (reguł). W Pythonie nazwy funkcji nale-
        ży zapisywać małymi literami. Jeśli zamiast print napiszemy Print lub PRINT,
        to  wyświetli  się  komunikat  o  błędzie,  a  program  nie  zadziała.  Wielkość  liter
        uwzględniana jest również podczas zapisywania zmiennych (A i a to dwie różne
        zmienne). W nazwach zmiennych nie wolno stosować znaków diakrytycznych
        (kropek, kresek i ogonków w literach: ą, ę, ł, ć, ń, ó, ś, ź, ż). Należy także pamię-
        tać o poprawnym wstawianiu przecinków, spacji, apostrofów, nawiasów. Przy
        wprowadzaniu ułamków dziesiętnych przecinek zastępujemy kropką (np. 2.75).
        Zapisane programy otwieramy, używając opcji File/Open [czytaj: fajl ołpen].

        2.   Otwórz program  Suma.py – użyj opcji  File/Open… (Plik/Otwórz…). Napisz kolejne wiersze kodu ze
             zmiennymi roznica oraz iloczyn. Wprowadź odpowiednie działania (odejmowanie i mnożenie) dla
             zmiennych a i b oraz komunikat dla funkcji print. Zapisz program pod nazwą Działania arytmetyczne.

        3.   Porównaj skrypty utworzone za pomocą tekstowego języka
             programowania Python i wizualnego – Scratch. Jakie widzisz
             podobieństwa  i  różnice?  Wprowadź  podany  kod  źródłowy
             w trybie skryptowym, aby sprawdzić działanie programu.




















        W skrócie


             Python jest tekstowym językiem programowania.

             Podczas tworzenia programu (skryptu) należy pamiętać o poprawnej składni języka oraz odpowiedniej kolejności
             instrukcji. Pracując w trybie interaktywnym, można sprawdzić działanie wprowadzonego polecenia.



        Czy już umiesz?

         1   Czym się różni wizualny język programowania od języka tekstowego?
             Uzasadnij swoją wypowiedź.

         2   Otwórz interaktywny samouczek Pythona (learnpy-thon.org/pl).
             Zapoznaj się z zawartymi w nim informacjami.

         3   Uzupełnij i rozwiń podany skrypt. Wprowadź kolejne wiersze, w których
             napiszesz pytania o wiek, miejsce zamieszkania oraz nazwę szkoły.
             Pracuj w parze z koleżanką lub kolegą.

                                       20
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27