Page 22 - informatyka 7
P. 22
Podczas tworzenia skryptów za pomocą tekstowego języka programowania
ważna jest znajomość jego składni (reguł). W Pythonie nazwy funkcji nale-
ży zapisywać małymi literami. Jeśli zamiast print napiszemy Print lub PRINT,
to wyświetli się komunikat o błędzie, a program nie zadziała. Wielkość liter
uwzględniana jest również podczas zapisywania zmiennych (A i a to dwie różne
zmienne). W nazwach zmiennych nie wolno stosować znaków diakrytycznych
(kropek, kresek i ogonków w literach: ą, ę, ł, ć, ń, ó, ś, ź, ż). Należy także pamię-
tać o poprawnym wstawianiu przecinków, spacji, apostrofów, nawiasów. Przy
wprowadzaniu ułamków dziesiętnych przecinek zastępujemy kropką (np. 2.75).
Zapisane programy otwieramy, używając opcji File/Open [czytaj: fajl ołpen].
2. Otwórz program Suma.py – użyj opcji File/Open… (Plik/Otwórz…). Napisz kolejne wiersze kodu ze
zmiennymi roznica oraz iloczyn. Wprowadź odpowiednie działania (odejmowanie i mnożenie) dla
zmiennych a i b oraz komunikat dla funkcji print. Zapisz program pod nazwą Działania arytmetyczne.
3. Porównaj skrypty utworzone za pomocą tekstowego języka
programowania Python i wizualnego – Scratch. Jakie widzisz
podobieństwa i różnice? Wprowadź podany kod źródłowy
w trybie skryptowym, aby sprawdzić działanie programu.
W skrócie
Python jest tekstowym językiem programowania.
Podczas tworzenia programu (skryptu) należy pamiętać o poprawnej składni języka oraz odpowiedniej kolejności
instrukcji. Pracując w trybie interaktywnym, można sprawdzić działanie wprowadzonego polecenia.
Czy już umiesz?
1 Czym się różni wizualny język programowania od języka tekstowego?
Uzasadnij swoją wypowiedź.
2 Otwórz interaktywny samouczek Pythona (learnpy-thon.org/pl).
Zapoznaj się z zawartymi w nim informacjami.
3 Uzupełnij i rozwiń podany skrypt. Wprowadź kolejne wiersze, w których
napiszesz pytania o wiek, miejsce zamieszkania oraz nazwę szkoły.
Pracuj w parze z koleżanką lub kolegą.
20