Page 19 - informatyka 7
P. 19
Rekurencja (rekursja) jest metodą programowania, w której stosuje się procedury Rekurencja polega na
wywołujące same siebie. Przykładem może być rysowanie spirali, która jest zbudowana wywołaniu przez daną funkcję
z coraz większych kwadratów. Ważne jest, aby określić warunek, który kończy reku- samej siebie.
rencję, w przeciwnym razie powtórzenia (wywołania) będą trwały w nieskończoność.
4. Przemyśl, jak zaprogramować duszka w edytorze Scratch, aby rysował spiralę tak
długo, aż dotknie krawędzi sceny. Zdefiniuj nowy bloczek i zaprogramuj proce-
durę rysowania spirali z coraz większych sześcianów (zbuduj skrypt z podanych
bloczków). Ułóż skrypt z ustawieniami wstępnymi i wprowadź dane wejściowe
. Sprawdź działanie programu. Wskaż, gdzie została zastosowana
rekurencja oraz warunek jej zakończenia.
5. Skopiuj program rysowania spirali. Zmieniaj dane wejściowe kąta kolejno na: 45, 75, 80, 90, 105, 135, 150
stopni. Za każdym razem sprawdzaj działanie programu.
W skrócie
Algorytm zapisany w języku programowania jako ciąg instrukcji, które prowadzą do osiągnięcia założonego celu,
nazywamy kodem źródłowym programu.
Wizualny język programowania Scratch umożliwia tworzenie skryptów z wykorzystaniem procedur (podprogramów).
Rekurencja jest sposobem programowania, w którym określona funkcja jest wywoływana przez samą siebie.
Czy już umiesz?
1 Zaplanuj program rysowania kwadratu. Ułóż skrypt z ustawieniami wstępnymi dla duszka w edytorze Scratch.
Zdefiniuj nowy bloczek przez dodanie danych wejściowych kwadratu: bok, kąt. Zaprogramuj procedurę rysowania
kwadratu i zastosuj ją w skrypcie. Pamiętaj, że kąty w kwadracie mają po 90stopni. Sprawdź działanie programu.
2 Skopiuj program rysowania kwadratu. Wprowadź takie zmiany, aby duszek
rysował rozetę (składającą się z wielu kwadratów) tak długo, aż zostanie
wciśnięty klawisz Spacja. Zdefiniuj nowy bloczek jako rozeta-kwadrat.
Zaprogramuj procedurę, aby rysowany wielokrotnie kwadrat za każdym razem
obracał się o 15 stopni.
3 Zaprogramuj duszka, aby narysował trójkąt równoboczny. Jaki kąt wpiszesz
przy wprowadzaniu danych wejściowych? Następnie wprowadź takie
zmiany, aby duszek rysował kolorową rozetę składającą się z wielu trójkątów
równobocznych. Wprowadź kąt obrotu i warunek zakończenia rysowania.
4 Na podstawie wybranego schematu blokowego algorytmu dzielenia liczb
(s. 10) zaprogramuj duszka w środowisku Scratch.
17