Page 55 - 891406 podrecznik Ja i moja szkola na nowo, kl. 2 cz. 5
P. 55
Rozwiązywanie zadań związanych z jednostkami miary
Przygotujcie w klasie kolorową kredę, linijki i miary krawieckie. Tak przy-
gotowani wyjdźcie na boisko szkolne. Zabierzcie ze sobą podręczniki.
1. Skorzystaj z miary krawieckiej i narysuj na boisku odcinek długości 1 m.
Jaką łączną długość mają odcinki narysowane przez wszystkie dzieci
z twojej klasy?
2. Skorzystaj z miary krawieckiej i podziel swój odcinek na pół.
• Jaką długość ma połowa twojego odcinka?
• Jaką łączną długość mają połowy odcinków narysowanych przez wszyst-
kie dzieci z twojej klasy?
53
3. Skorzystaj z miary krawieckiej i podziel każdą połowę odcinka na pół.
• Ile równych części powstało?
• Jaką długość ma każda z tych części odcinka?
Każda z otrzymanych części odcinka ma ćwierć metra, czyli 25 cm.
• Jaką łączną długość mają ćwiartki odcinków narysowanych przez wszyst-
kie dzieci z twojej klasy?
4. Dobierzcie się w pary.
• Jedno z was rysuje odcinek nie dłuższy niż 1 metr, a drugie mierzy ten od-
cinek miarą krawiecką i podaje wynik. Potem zamieniacie się rolami.
• Jedno z was rysuje odcinek dłuższy niż 1 metr, a drugie mierzy ten odcinek
miarą krawiecką i podaje wynik w metrach i centymetrach. Potem zamie-
niacie się rolami.
• Jedno z was wymienia wielkość wyrażoną w metrach i centymetrach,
a drugie rysuje odcinek o takiej długości. Potem zamieniacie się rolami.
jednostki długości – milimetr, centymetr, decymetr, metr