Page 10 - mat kl 4 cz.1
P. 10
Przykład 1
Ustalmy, jakie liczby są współrzędnymi zaznaczonych punktów.
A B C D E F G H I
0 10 20 30
Popatrz, to proste. Mamy
cztery punkty, które dzielą nam Aha... czyli A ma współrzędną 2,
odległość między 0 a 10 na pięć B ma 4, bo jest oddalone od A o 2,
równych części, więc wystarczy a reszta jest już prosta... C ma 6,
podzielić: 10 : 5 = 2. bo znajduje się o 2 dalej niż B.
Zatem: E ma współrzędną 10 + 2 = 12,
A ma współrzędną 2, F ma współrzędną 12 + 2 + 2 = 16,
B ma współrzędną 2 + 2 = 4, G ma współrzędną 20 + 2 + 2 = 24,
C ma współrzędną 4 + 2 = 6, H ma współrzędną 24 + 2 = 26,
D ma współrzędną 6 + 2 = 8, I ma współrzędną 30 + 2 = 32.
4. Odczytaj współrzędne punktów X, Y, Z. Odpowiedź zapisz w zeszycie.
X Y Z
0 20 40
Oś liczbowa jest nieskończona, dlatego rysujemy tylko jej
fragment. Może się tak zdarzyć, że na narysowanym frag-
mencie osi nie będzie punktów o współrzędnych 0 i 1.
34 35 36 37 38 39 40 41 42
Długość odcinka jednostkowego na osi liczbo-
wej jest odległością między dwiema kolejnymi
liczbami.
8