Page 15 - mat kl 4 cz.1
P. 15
3. Przepisz podane działania. Następnie weź w nawias liczby, od których najłatwiej rozpocząć
dodawanie. Jeżeli będzie to konieczne, zmień kolejność składników.
a) 23 + 8 + 2 b) 13 + 6 + 7 c) 23 + 28 + 47 + 12
6 + 4 + 19 4 + 18 + 26 36 + 14 + 21 + 19
13 + 7 + 9 19 + 19 + 11 18 + 25 + 5 + 32
15 + 21 + 19 42 + 15 + 28 51 + 8 + 9 + 12
4. Oblicz w pamięci.
a) 5 + 0 b) 29 + 0 c) 0 + 36 d) 0 + 8
Możemy zauważyć, że jeżeli do pewnej liczby Jeżeli jednym ze składników sumy jest
dodamy zero lub do zera dodamy pewną liczbę, liczba zero, to suma ta jest równa
to suma będzie równa tej liczbie. drugiemu składnikowi.
Więcej na temat
Często w matematyce zamiast mówić pewna liczba albo dowolna liczba, oznaczamy ją literą, na przykład a.
Wówczas podaną wyżej regułę można zapisać następująco:
a + 0 = a, 0 + a = a
lub krócej
a + 0 = 0 + a = a.
5. Zapisz za pomocą liter własności dodawania:
• przemienność, • łączność.
Zadania
1 Liczbę 31 zapisz w postaci sumy:
a) dwóch liczb, b) trzech liczb, c) czterech liczb, d) pięciu liczb.
2 Zapisz i oblicz sumę podanych liczb.
a) 12 i 0 b) 0 i 95 c) 200 i 0 d) 0 i 650
3 Zaproponuj sposób obliczenia sumy 2 + 19 + 23 + 15 + 7 + 11 + 18 + 5.
4 Na ile sposobów można zapisać liczbę 30 jako sumę dwóch składników? Postaraj się
odpowiedzieć na to pytanie bez wypisywania tych sum.
13