Page 19 - mat kl 4 cz.1
P. 19
Przykład 3
Obliczmy podane sumy. Wykorzystajmy przemienność i łączność dodawania.
a) 22 + 37 + 18 b) 16 + 27 + 14 + 33
a) 22 + 37 + 18 = Łatwo jest dodać 22 i 18, bo 2 + 8 = 10,
= (22 + 18) + 37 = warto zatem zmienić kolejność składników.
= (20 + 10 + 2 + 8) + 37 =
= 40 + 37 = 77
W pamięci możemy liczyć też krócej: 22 + 37 + 18 = 22 + 18 + 37 = 40 + 37 = 77.
30 10 70 7
b) 16 + 27 + 14 + 33 = (16 + 14) + (27 + 33) =
= (10 + 10 + 6 + 4) + (20 + 30 + 7 + 3) =
= 30 + 60 = 90
Krócej: 16 + 27 + 14 + 33 = 16 + 14 + 27 + 33 = 20 + 10 + 50 + 10 = 90.
20 10 50 10
3. Oblicz w pamięci najprostszym sposobem.
a) 36 + 13 + 17 b) 29 + 21 + 16
c) 34 + 12 + 26 + 18 d) 41 + 14 + 16 + 19
Zadania
1 Do każdego pytania ułóż działanie, jak pokazano w punkcie a). Wszystkie działania
i odpowiedzi zapisz w zeszycie.
a) Jaką liczbę należy dodać do 22, aby otrzymać 45? 22 + ? = 45
b) Do jakiej liczby należy dodać 35, aby otrzymać 60?
c) Jeden ze składników sumy równej 38 wynosi 15. Jaki jest drugi składnik tej sumy?
17