Page 19 - mat kl 4 cz.1
P. 19

Przykład 3


            Obliczmy podane sumy. Wykorzystajmy przemienność i łączność dodawania.

            a)  22 + 37 + 18                     b)  16 + 27 + 14 + 33



            a)   22 + 37 + 18 =               Łatwo jest dodać 22 i 18, bo 2 + 8 = 10,
               = (22 + 18) + 37 =             warto zatem zmienić kolejność składników.
               = (20 + 10 + 2 + 8) + 37 =
               = 40 + 37 = 77


               W pamięci możemy liczyć też krócej:  22 + 37 + 18 = 22 + 18 + 37 = 40 + 37 = 77.


                                                                      30  10          70  7

            b)   16 + 27 + 14 + 33 = (16 + 14) + (27 + 33) =
               = (10 + 10 + 6 + 4) + (20 + 30 + 7 + 3) =
               = 30 + 60 = 90


               Krócej:  16 + 27 + 14 + 33 = 16 + 14 + 27 + 33 = 20 + 10 + 50 + 10 = 90.


                                             20  10     50  10





          3.  Oblicz w pamięci najprostszym sposobem.

               a)  36 + 13 + 17                    b)  29 + 21 + 16
               c)  34 + 12 + 26 + 18               d)  41 + 14 + 16 + 19






          Zadania


           1     Do każdego pytania ułóż działanie, jak pokazano w punkcie a). Wszystkie działania
                 i odpowiedzi zapisz w zeszycie.
                 a)    Jaką liczbę należy dodać do 22, aby otrzymać 45?  22 + ? = 45
                 b)  Do jakiej liczby należy dodać 35, aby otrzymać 60?
                 c)     Jeden ze składników sumy równej 38 wynosi 15. Jaki jest drugi składnik tej sumy?







                                                                                  17
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24