Page 23 - mat kl 4 cz.1
P. 23
1.5 Odejmowanie w pamięci
Podejmij temat Tato, zatrzymajmy się na Tomku, szkoda
chwilę! Mam w smartfonie czasu, to przecież
Tomek z tatą wybrali się na dwudniową kalkulator, chciałbym łatwe!
wycieczkę Chojnowskim Szlakiem obliczyć, ile kilometrów już
Rowerowym z Warszawy do zamku w Czersku. przejechaliśmy.
Długość tego szlaku wynosi 45 km. Drugiego
dnia podróży zostało im jeszcze 12 km
do Czerska.
A czy ty potrafisz obliczyć w pamięci to,
czego chciał się dowiedzieć Tomek?
− 4
Wiemy, że dodawanie i odejmowanie to działania
wzajemnie odwrotne. Oznacza to, że aby wykonać
20 ? np. odejmowanie 20 − 4, szukamy liczby, która po doda-
niu do niej 4 da wynik 20.
+ 4
w
Mamy 20 zł.
Przykład 1
Jak w pamięci od 20 odjąć 4?
Podczas odejmowania wyobraźmy sobie pieniądze…
Wydajemy 4 zł. Zostaje nam 16 zł.
20 − 4 = 16
To wyobraź sobie
A jeżeli mam dwa banknot rozmieniony
banknoty po 10 zł? na drobne.
21