Page 38 - mat kl 4 cz.1
P. 38

1.8         Dzielenie i jego własności




       Podejmij temat

       Podczas lekcji wychowania fizycznego 32 (czytamy:
       trzydzieścioro dwoje) uczniów i uczennic ustawiło się
       w czterech równych rzędach.



                 Ile osób stało w każdym rzędzie?




       Ciekawe!
       Mówimy: trzydziestu dwóch ucz­
       niów, trzydzieści dwie uczennice
       (lub osoby), ale mówimy: trzydzie­
       ścioro dwoje uczniów i uczennic,
       z trzydzieściorgiem dwojgiem ucz­
       niów i uczennic (lub dzieci) itd.                Zadanie to można rozwiązać za pomocą dzielenia.




                                           iloraz
                           iloraz                       Liczba, którą dzielimy, to dzielna.
                        32 : 4 = 8                      Liczba, przez którą dzielimy, to dzielnik.
                            �
                                                        Wynik dzielenia to iloraz.
                                                        Działanie dzielenia to iloraz.
                  dzielna         dzielnik







       1.  Wskaż dzielną i dzielnik.

            a)  28 : 7 = 4        b)  54 : 9 = 6        c)  8 = 40 : 5        d)  5 = 50 : 10


       2.  a)   Narysuj w zeszycie 24 kreski tak, aby tworzyły 6 grup i aby w każdej grupie było tyle samo
               kresek. Zapisz działanie, za pomocą którego obliczysz, ile kresek jest w każdej grupie.
            b)   Narysuj w zeszycie 15 kółek tak, aby tworzyły 3 grupy i aby w każdej grupie było tyle samo
               kółek. Zapisz działanie, za pomocą którego obliczysz, ile kółek jest w każdej grupie.







                                        36
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43