Page 38 - mat kl 4 cz.1
P. 38
1.8 Dzielenie i jego własności
Podejmij temat
Podczas lekcji wychowania fizycznego 32 (czytamy:
trzydzieścioro dwoje) uczniów i uczennic ustawiło się
w czterech równych rzędach.
Ile osób stało w każdym rzędzie?
Ciekawe!
Mówimy: trzydziestu dwóch ucz
niów, trzydzieści dwie uczennice
(lub osoby), ale mówimy: trzydzie
ścioro dwoje uczniów i uczennic,
z trzydzieściorgiem dwojgiem ucz
niów i uczennic (lub dzieci) itd. Zadanie to można rozwiązać za pomocą dzielenia.
iloraz
iloraz Liczba, którą dzielimy, to dzielna.
32 : 4 = 8 Liczba, przez którą dzielimy, to dzielnik.
�
Wynik dzielenia to iloraz.
Działanie dzielenia to iloraz.
dzielna dzielnik
1. Wskaż dzielną i dzielnik.
a) 28 : 7 = 4 b) 54 : 9 = 6 c) 8 = 40 : 5 d) 5 = 50 : 10
2. a) Narysuj w zeszycie 24 kreski tak, aby tworzyły 6 grup i aby w każdej grupie było tyle samo
kresek. Zapisz działanie, za pomocą którego obliczysz, ile kresek jest w każdej grupie.
b) Narysuj w zeszycie 15 kółek tak, aby tworzyły 3 grupy i aby w każdej grupie było tyle samo
kółek. Zapisz działanie, za pomocą którego obliczysz, ile kółek jest w każdej grupie.
36