Page 34 - mat kl 4 cz.1
P. 34

Więcej na temat

       Sławny matematyk Karol Gauss też chodził kiedyś do szkoły... Było to ponad 200 lat temu. Na lekcji matematyki
       nauczyciel podyktował uczniom zadanie: „Obliczcie sumę wszystkich liczb od 1 do 40”. Sądził, że przez większą
       część lekcji uczniowie będą zajęci. Jakież było jego zdziwienie, gdy już po chwili Karol oddał mu zeszyt z popraw-
       nym wynikiem. Większość uczniów mimo długich obliczeń podała wynik błędny, a w zeszycie Gaussa napisana
       była tylko jedna liczba – i była ona właściwa!

       W jaki sposób Karol wykonał obliczenia? Zamiast dodawać kolejne liczby, zastosował własności dodawania
       (przemienność i łączność), po czym dodawał w pamięci następujące pary liczb:

       1 + 40 = 41,
       2 + 39 = 41,
       3 + 38 = 41,
       4 + 37 = 41,
       5 + 36 = 41,
       6 + 35 = 41,
       7 + 34 = 41,
       aż do
       20 + 21 = 41.

       Zauważył, że takich dodawanych do siebie par
       liczb jest 20, zatem pomnożył (również w pamięci)
       41 przez 20 i zapisał tylko wynik: 820.

       Nauczyciel zrozumiał, że ma przed sobą dziecko
       o zdumiewających zdolnościach.










          Przykład 2


          Obliczmy iloczyn 5 · 7 · 4.


          Mnożenie jest przemienne i łączne, dzięki czemu możemy zmieniać kolejność czynników i odpo-
          wiednio je łączyć, a to często ułatwi nam obliczenia.

          5 · 7 · 4 =

          = (5 · 4) · 7 =    Najłatwiej będzie nam zacząć mnożenie od liczb 5 i 4,
                             ponieważ ich iloczyn kończy się zerem.
          = 20 · 7 = 140




                                        32
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39