Page 39 - mat kl 4 cz.1
P. 39
Podczas wykonywania dzielenia możemy
wyobrażać sobie konkretne przedmioty ukła-
dane w grupach (jak w ćwiczeniu 2), ale
wygodniej i szybciej jest wykorzystać związek
między dzieleniem a mnożeniem.
3. Przerysuj grafy i zamiast znaków zapytania wpisz odpowiednie liczby.
: 5
: 3
40 ?
18 ?
Zadanie to można rozwiązać za pomocą dzielenia.
· ? · ?
Grafy pokazują, że dzielenie można sprawdzać za pomocą mnożenia:
18 : 3 = 6, 40 : 5 = 8,
b o b o
6 · 3 = 18; 8 · 5 = 40.
Mnożenie i dzielenie to działania wzajemnie odwrotne.
4. Jakie działanie jest odwrotne do podanego działania?
a) 27 : 3 = 9 b) 54 : 9 = 6 c) 35 : 5 = 7
d) 6 · 7 = 42 e) 3 · 8 = 24 f ) 9 · 7 = 63
Aby zatem wykonać np. dzielenie 42 : 7, szukamy liczby, która pomnożona przez 7 daje wynik 42.
5. Przepisz działania. Zamiast znaków zapytania wstaw odpowiednie liczby.
a) 48 : 6 = ?, bo ? · 6 = 48. b) 21 : 7 = ?, bo ? · 7 = 21.
c) 32 : 8 = ?, bo ? · 8 = 32. d) 56 : 7 = ?, bo ? · 7 = 56.
37