Page 39 - mat kl 4 cz.1
P. 39

Podczas  wykonywania  dzielenia  możemy
          wyobrażać sobie konkretne przedmioty ukła-
          dane  w  grupach  (jak  w  ćwiczeniu  2),  ale
          wygodniej i szybciej jest wykorzystać związek
          między dzieleniem a mnożeniem.
















          3.  Przerysuj grafy i zamiast znaków zapytania wpisz odpowiednie liczby.

                                                                                     : 5
                                 : 3

                                                                        40                         ?
                     18                         ?

 Zadanie to można rozwiązać za pomocą dzielenia.
                                  · ?                                                · ?


          Grafy pokazują, że dzielenie można sprawdzać za pomocą mnożenia:
                               18 : 3 = 6,                                         40 : 5 = 8,
                               b  o                                                b  o
                               6 · 3 = 18;                                         8 · 5 = 40.




          Mnożenie i dzielenie to działania wzajemnie odwrotne.




          4.  Jakie działanie jest odwrotne do podanego działania?
              a)  27 : 3 = 9        b)  54 : 9 = 6        c)  35 : 5 = 7
              d)  6 · 7 = 42        e)  3 · 8 = 24        f   )  9 · 7 = 63




          Aby zatem wykonać np. dzielenie 42 : 7, szukamy liczby, która pomnożona przez 7 daje wynik 42.



          5.  Przepisz działania. Zamiast znaków zapytania wstaw odpowiednie liczby.
              a)  48 : 6 = ?,  bo  ? · 6 = 48.            b)  21 : 7 = ?,  bo  ? · 7 = 21.
              c)  32 : 8 = ?,  bo  ? · 8 = 32.            d)  56 : 7 = ?,  bo  ? · 7 = 56.


                                                                                  37
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44