Page 27 - mat kl 4 cz.2
P. 27

5.5        Porównywanie ułamków






          Podejmij temat
                                                                           Kasia                           Tosia
          Kasia i Tosia zrobiły wspólnie tartę szpinakową i podzieliły ją na
          12 równych części. Kasia zjadła 6 kawałków, a Tosia 4.









          Jaką część (jaki ułamek) tarty zjadła każda z dziewczynek?
          Który z tych ułamków jest większy?                                        6                  4
                                                                                    12                12







            Przykład 1

                                                                                                             5   7
            a)   Jakie  części  ( jakie  ułamki)  prostokątów      b)   Na osi liczbowej zaznaczono ułamki   i  .
                                                                                                             8
                                                                                                                 8
               zamalowano? W którym prostokącie zama-                 Który z nich jest większy?
               lowano większą część? Który ułamek jest
               większy?




                                                                                               5       7
                                                                         0                                  1
                                                                                               8       8

                         6                        9
                        15                       15

                                                                                7
               Widzimy, że zamalowano większą część dru-              Ułamek   jest większy, ponieważ leży on
                                                                                8
                                                                                                                 5
               giego  prostokąta,  bo  oba  są  podzielone  na        w większej odległości od zera niż ułamek  .
               15 takich samych części, ale drugi prostokąt ma                5    7                             8
                                                    6     9           Zatem     < .
               zamalowanych więcej części, czyli      <     .                 8    8
                                                   15    15









                                                                                  25
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32