Page 23 - mat kl 4 cz.2
P. 23
Rozpocznijmy od zaznaczenia na osi ułamków właściwych.
Przykład 2
1 2 3 4 5 6 7
Zaznaczmy na osi liczbowej punkty o współrzędnych: , , , , , , .
8 8 8 8 8 8 8
Najpierw musimy ustalić, jaką długość na osi liczbowej powinna mieć jednostka. Mianowniki ułam-
ków wynoszą 8, więc jednostka musi się łatwo dzielić przez 8. Jej długość może wynosić np. 4 cm,
8 cm, 16 cm (dłuższa nie zmieści się w zeszycie). Wybierzmy jednostkę o długości 8 cm.
0 1
Jednostkę (od punktu 0 do punktu 1) dzielimy na 8 równych części.
1
Koniec pierwszej części (licząc od 0) to punkt o współrzędnej .
8
2
Koniec dwóch części (licząc od 0) to punkt o współrzędnej .
8
3
Koniec trzech części (licząc od 0) to punkt o współrzędnej .
8
7
I tak dalej aż do .
8
1 2 3 4 5 6 7
0 1
8 8 8 8 8 8 8
1 2 3 4 5 6 7
1. Dlaczego punkty o współrzędnych: , , , , , , , znajdują się pomiędzy 0 i 1, a nie
8 8 8 8 8 8 8
pomiędzy 1 i 2?
1 3 6 8
2. Na osi liczbowej o jednostce długości 5 cm zaznacz punkty o współrzędnych: , , , .
10 10 10 10
21