Page 35 - mat kl 4 cz.2
P. 35
4. Skróć podany ułamek. W tym celu podziel licznik i mianownik przez 3.
6 18 15 27
a) b) c) d)
9 21 24 33
5. Znajdź możliwie największą liczbę, przez którą można podzielić licznik i mianownik podanego
ułamka, i skróć ten ułamek przez znalezioną liczbę.
20 12 6 18 21 44
a) b) c) d) e) f )
25 16 24 45 35 55
Jeżeli trudno jest znaleźć największą liczbę, przez którą uda się podzielić licznik i mianownik ułamka,
możemy skracać ułamek etapami.
Przykład 3
48
Skróćmy ułamek 72 .
: 2 : 2 : 2 : 3
48 24 12 6 2
72 = 36 = 18 = 9 = 3
: 2 : 2 : 2 : 3
Ułamek, którego nie można skrócić, nazywamy nieskracalnym.
5 2 3 9 6 3 5 4 12 12
6. Spośród ułamków: , , , , , , , , , , wybierz ułamki nieskracalne i przepisz je
do zeszytu. 8 4 18 25 7 21 10 15 13 14
7. Zapisz podany ułamek w postaci ułamka nieskracalnego.
18 16 24 20 28 45
a) b) c) d) e) f )
45 32 60 30 42 60
33