Page 36 - mat kl 5 cz.1
P. 36
Przykład 1
2
3
Obliczmy wartość wyrażenia: 3 ∙ 21 – 108 : 9 ∙ 2 + (5 – 2 ).
2
3
3 ∙ 21 – 108 : 9 ∙ 2 + (5 – 2 ) = Dla ułatwienia obliczeń
= 3 ∙ 21 – 108 : 9 ∙ 2 + (25 – 8) = podkreślone zostały
działania, które należy
= 3 ∙ 21 – 108 : 9 ∙ 2 + 17 = wykonywać
= 63 – 108 : 9 ∙ 2 + 17 = na kolejnych etapach.
= 63 – 12 ∙ 2 + 17 =
= 63 – 24 + 17 =
= 39 + 17 =
= 56
2. Oblicz wartość podanego wyrażenia. Pamiętaj o kolejności
Czy pamiętasz? wykonywania działań.
Czasami działania w nawiasach a) (45 + 113) ∙ (28 + 81) b ) 56 + 234 ∙ 81 – 72
ujmuje się w kolejne nawiasy. c) 24 ∙ 63 – 558 : 9 d ) 15 – 5 3
2
Wówczas dla wygody stosuje się e) 4 ∙ 5 – 27 f ) 125 : (124 + 1)
2
zwykle różne wielkości nawiasów g) (328 – 307) h) 544 – 543 + (678 – 489) ∙ 0
2
lub różne kształty nawiasów, np.
)
(( (2 + 6) ∙ 3 + 1) − 20 : 5
albo 3. Oblicz wartość podanego wyrażenia.
{[(2 + 6) ∙ 3 + 1] − 20} : 5. a) 8 ∙ (30 : (5 ∙ 2)) b) 50 – [(17 – 9) ∙ 6]
Obliczenia zaczyna się wtedy od c) [16 – (9 + 4)] ∙ 7 d ) 27 : (15 – (28 – 22))
działania w nawiasie, w którym f ) 4 ∙ (3 – ((57 – 55) : (25 – 24)))
2
3
nie ma już innych nawiasów. e) [10 + (2 – 8)] – 100
4. Przeczytajcie tekst.
W klasie Va jest 25 uczniów. Planują oni 2-dniową wycieczkę do Warszawy. Dowiedzieli się,
że za przejazdy autokarem trzeba zapłacić 2400 zł, koszt jednego noclegu ( jedna noc dla jednej
osoby) wynosi 20 zł, a całodzienne wyżywienie uczestnika kosztuje 25 zł. Wraz z uczniami
na wycieczkę pojedzie 2 nauczycieli (koszty dla osoby dorosłej i dla dziecka są takie same).
Podzielcie się na kilka zespołów. Sformułujcie w grupach jak najwięcej pytań dotyczących
tekstu i przedstawcie odpowiedzi. Obliczenia do każdego pytania zapisujcie za pomocą jednego
wyrażenia.
34