Page 25 - 880887_MATEMATYKA_podrecznik_kl_5_cz-2-NPP-2024_FB
P. 25
2 Narysuj kąt prosty i podziel go na trzy takie same kąty (skorzystaj z kątomierza). Ile stopni ma
każdy z nich?
3 Narysuj kąt:
a) który ma 20°, b) który ma 100°,
c) 2 razy mniejszy od kąta prostego, d) o 43° mniejszy od kąta półpełnego.
4 Podane miary kątów podziel na grupy: I – kąty ostre, II – proste, III – rozwarte, IV – wklęsłe. Czy
są miary kątów, których nie udało się przyporządkować do żadnej grupy? Jak się nazywają te kąty?
360° 3 · 45° 20° 145° 94° 172° – 3° 200° 123° – 23°
78° 259° 30° 240° – 60° 187° 152° 136°
67° + 33° 240° 45° 154° 90° 2 · 45° 54° + 32° 180°
5 Przerysuj figurę, która znajduje się poniżej. Zmierz zaznaczone
kąty i zapisz ich miary. Wiadomości Janek Kontakt
Janek:
F Nie wiem, jak zmierzyć
kąt wklęsły ABC.
Pomożesz?
e Ja:
Ja mierzę kąt
rozwarty ABC,
a potem odejmuję
otrzymany wynik od 360°.
D Można też podzielić kąt
na dwa: jeden półpełny,
a drugi ostry, i mierzyć
tylko ten ostry.
A B Janek:
A… to proste!
Już chyba sobie poradzę.
Dzięki : )
C OK
6 Oceń prawdziwość podanych zdań. Zapisz w zeszycie literę P,
jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F, jeśli jest fałszywe.
a) Każdy kąt ostry jest mniejszy od dowolnego kąta rozwartego.
b) Kąt cztery razy mniejszy od kąta pełnego to kąt prosty.
c) Jeśli kąt wklęsły zmniejszymy dwukrotnie, to zawsze otrzymamy kąt rozwarty.
d) Kąt o 50° większy od dowolnego kąta ostrego to kąt rozwarty.
23