Page 23 - 880887_MATEMATYKA_podrecznik_kl_5_cz-2-NPP-2024_FB
P. 23

Pamiętasz, jak się używało tego      Pewnie, że tak! Łatwizna –
            przyrządu?                           robiliśmy to w czwartej klasie.
                                                                                         Do mierzenia kątów służy przy-
                                                                                         rząd zwany kątomierzem.

                                                                                         Gdy podajemy, jak duży jest kąt,
                                                                                         możemy powiedzieć, że „kąt ma
                                                                                         miarę ... stopni”. Dla uproszcze-
                                                                                         nia będziemy często pomijać
                                                                                         określenie „miara”  i mówić kró-
                                                                                         cej, że „kąt ma ... stopni”.











          3.   Narysuj kąt ostry KoŃ, rozwarty osA, wklęsły mAK i prosty lIs. Zmierz narysowane kąty.


          4.   Narysuj kąty: prosty, półpełny, pełny, a następnie podaj ich miary.


          5.   Narysuj kąty: pełny i półpełny. Jaką figurę geometryczną tworzą ramiona kąta pełnego, a jaką
               półpełnego?







                                                                                    Kąt półpełny ma miarę 180°.








          Kąt zerowy ma miarę 0°.              Kąt prosty ma miarę 90°.             Kąt pełny ma miarę 360°.





              a
                                                                                    c
                                                             b

          Kąt ostry ma miarę większą           Kąt rozwarty ma miarę większą        Kąt wklęsły ma miarę większą
          niż 0°, ale mniejszą niż 90°,        niż 90°, ale mniejszą niż 180°,      niż 180°, ale mniejszą niż 360°,
          co zapisujemy: 0° < a < 90°.         co zapisujemy: 90° < b < 180°.       co zapisujemy: 180° < c < 360°.




                                                                                  21
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28