Page 23 - 880887_MATEMATYKA_podrecznik_kl_5_cz-2-NPP-2024_FB
P. 23
Pamiętasz, jak się używało tego Pewnie, że tak! Łatwizna –
przyrządu? robiliśmy to w czwartej klasie.
Do mierzenia kątów służy przy-
rząd zwany kątomierzem.
Gdy podajemy, jak duży jest kąt,
możemy powiedzieć, że „kąt ma
miarę ... stopni”. Dla uproszcze-
nia będziemy często pomijać
określenie „miara” i mówić kró-
cej, że „kąt ma ... stopni”.
3. Narysuj kąt ostry KoŃ, rozwarty osA, wklęsły mAK i prosty lIs. Zmierz narysowane kąty.
4. Narysuj kąty: prosty, półpełny, pełny, a następnie podaj ich miary.
5. Narysuj kąty: pełny i półpełny. Jaką figurę geometryczną tworzą ramiona kąta pełnego, a jaką
półpełnego?
Kąt półpełny ma miarę 180°.
Kąt zerowy ma miarę 0°. Kąt prosty ma miarę 90°. Kąt pełny ma miarę 360°.
a
c
b
Kąt ostry ma miarę większą Kąt rozwarty ma miarę większą Kąt wklęsły ma miarę większą
niż 0°, ale mniejszą niż 90°, niż 90°, ale mniejszą niż 180°, niż 180°, ale mniejszą niż 360°,
co zapisujemy: 0° < a < 90°. co zapisujemy: 90° < b < 180°. co zapisujemy: 180° < c < 360°.
21