Page 28 - 880887_MATEMATYKA_podrecznik_kl_5_cz-2-NPP-2024_FB
P. 28
5. Narysuj dwie proste, które się przecinają,
ale nie są prostopadłe. Pokoloruj na żółto
kąty ostre, a na zielono – rozwarte. Zmierz Zauważyłeś, że
każdy z tych kątów. Co można powiedzieć w ćwiczeniu 5 kąty
o kątach ostrych, a co – o rozwartych? ostre mają taką
samą miarę?
Każdą parę kątów, które powstały na rysunku
w ćwiczeniu 5 (dwa kąty ostre i dwa rozwarte), na- Faktycznie! Rozwarte też są sobie równe.
zywamy kątami wierzchołkowymi.
Kąty wierzchołkowe to dwa
kąty, które mają wspólny
wierzchołek, a ramiona
jednego są przedłużeniem
ramion drugiego.
kąty wierzchołkowe
W wyniku przecięcia się dwóch
prostych powstają dwie pary kąty wierzchołkowe
kątów wierzchołkowych.
Kąty wierzchołkowe są sobie a b a
równe. b
Ani kąty wierzchołkowe, ani kąty przyległe nie mogą być kątami wklęsłymi.
6. Wypisz wszystkie pary kątów wierzchołkowych C B
występujące na rysunku obok.
s
7. Narysuj dwie przecinające się proste w taki D A
sposób, żeby przynajmniej jeden z powstałych
kątów wierzchołkowych był kątem prostym.
Co zauważasz?
26