Page 28 - 880887_MATEMATYKA_podrecznik_kl_5_cz-2-NPP-2024_FB
P. 28

5.    Narysuj dwie proste, które się przecinają,
             ale nie są prostopadłe. Pokoloruj na żółto
             kąty ostre, a na zielono – rozwarte. Zmierz         Zauważyłeś, że
             każdy z tych kątów. Co można powiedzieć             w ćwiczeniu 5 kąty
             o kątach ostrych, a co – o rozwartych?              ostre mają taką
                                                                 samą miarę?

       Każdą  parę  kątów,  które  powstały  na  rysunku
       w ćwiczeniu 5 (dwa kąty ostre i dwa rozwarte), na-         Faktycznie! Rozwarte też są sobie równe.
       zywamy kątami wierzchołkowymi.





       Kąty wierzchołkowe to dwa
       kąty, które mają wspólny
       wierzchołek, a ramiona
       jednego są przedłużeniem
       ramion drugiego.


                                                   kąty wierzchołkowe

       W wyniku przecięcia się dwóch
       prostych powstają dwie pary                                 kąty wierzchołkowe
       kątów wierzchołkowych.








       Kąty wierzchołkowe są sobie                       a  b  a
       równe.                                               b








              Ani kąty wierzchołkowe, ani kąty przyległe nie mogą być kątami wklęsłymi.



       6.    Wypisz wszystkie pary kątów wierzchołkowych                 C                       B

             występujące na rysunku obok.
                                                                                        s

       7.    Narysuj dwie przecinające się proste w taki                       D                       A
             sposób, żeby przynajmniej jeden z powstałych
             kątów wierzchołkowych był kątem prostym.
             Co zauważasz?

                                        26
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33