Page 27 - kl 6 cz 1
P. 27
6. Narysuj oś liczbową i zaznacz na niej dwa punkty leżące po przeciwnych stronach punktu 0,
w równych od niego odległościach. Zapisz współrzędne tych punktów.
Liczby, które są rozwiązaniem ćwiczenia 6, to para liczb przeciwnych.
Liczby przeciwne to dwie liczby, które leżą na osi liczbowej w tej
samej odległości od zera, ale po przeciwnych jego stronach. Liczbą przeciwną do 0 jest 0.
7. Zapisz liczbę przeciwną do podanej liczby.
a) –10 b ) 6 c) –2
d) –154 e) 18 f ) –47
Liczby naturalne i liczby do nich przeciwne tworzą zbiór liczb
całkowitych.
8. Zapisz 15 liczb całkowitych mniejszych od 10. Jeśli występują
wśród nich pary liczb przeciwnych, podkreśl każdą parę
innym kolorem.
9. O ile jednostek od punktu 0 są oddalone zaznaczone punkty?
A B C D
–5 –2 0 3 8
Z odległością na osi liczbowej związane jest nowe pojęcie matematyczne: wartość bezwzględna.
W ćwiczeniu 9 punkt A = –5 jest oddalony od punktu 0 o 5 jednostek (na lewo).
Mówimy, że wartość bezwzględna liczby –5 równa się 5.
|–5| = 5
czytamy: wartość bezwzględna
Punkt B = –2 jest oddalony od punktu 0 o 2 jednostki (na lewo). |–2| = 2
Punkt C = 3 jest oddalony od punktu 0 o 3 jednostki (na prawo). |3| = 3
Punkt D = 8 jest oddalony od punktu 0 o 8 jednostek (na prawo). |8| = 8
Wartość bezwzględna liczby to jej odległość na osi liczbowej od zera.
25