Page 30 - kl 6 cz 1
P. 30

1.6       Porównywanie liczb całkowitych





                                            Mapy przedstawiają prognozę pogody dla Polski na dwa różne dni: środę i sobotę.
       Podejmij temat
                                            Na niebieskich polach widzimy przewidywane średnie temperatury w nocy, a na
                                            czerwonych polach – w dzień.








       Którego dnia w Szczecinie, według
       prognozy pogody, miało być chłodniej
       – w środę czy w sobotę? Którego dnia
       w całej Polsce miały panować wyższe
       temperatury?  Czy  któregoś  dnia  moż-
       liwe było pójście na ślizgawkę? Odpo-
       wiedź uzasadnij.






       Jeżeli przyjrzymy się liczbom na osi liczbowej, to możemy łatwo określić, która z nich jest większa, a któ-
       ra mniejsza. Zwrot osi (strzałka) pokazuje, w którą stronę liczby rosną: na poniższej osi im liczba jest
       bardziej położona na prawo, tym jest większa.


                         –6     –5     –4     –3     –2     –1      0   1   2   3   4   5   6

       Jeżeli musimy porównywać liczby mniejsze lub większe od tych pokazanych na osi liczbowej, możemy
       wyobrażać sobie np. termometr i temperatury: im cieplej, tym liczba jest większa.



          Przykład 1

          Porównajmy podane liczby.
          a)  –16 i –2                b) 7 i –7



          a) Wyobraźmy sobie temperatury –16°C i –2°C. Zimniej jest wtedy, gdy temperatura wynosi –16°C,
             czyli niższa z temperatur to –16°C, a zatem liczba –16 jest mniejsza niż liczba –2.

            –16 < –2

          b) Wyższą temperaturą jest 7°C, niższą jest –7°C.

            7 > –7



                                        28
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35