Page 30 - kl 6 cz 1
P. 30
1.6 Porównywanie liczb całkowitych
Mapy przedstawiają prognozę pogody dla Polski na dwa różne dni: środę i sobotę.
Podejmij temat
Na niebieskich polach widzimy przewidywane średnie temperatury w nocy, a na
czerwonych polach – w dzień.
Którego dnia w Szczecinie, według
prognozy pogody, miało być chłodniej
– w środę czy w sobotę? Którego dnia
w całej Polsce miały panować wyższe
temperatury? Czy któregoś dnia moż-
liwe było pójście na ślizgawkę? Odpo-
wiedź uzasadnij.
Jeżeli przyjrzymy się liczbom na osi liczbowej, to możemy łatwo określić, która z nich jest większa, a któ-
ra mniejsza. Zwrot osi (strzałka) pokazuje, w którą stronę liczby rosną: na poniższej osi im liczba jest
bardziej położona na prawo, tym jest większa.
–6 –5 –4 –3 –2 –1 0 1 2 3 4 5 6
Jeżeli musimy porównywać liczby mniejsze lub większe od tych pokazanych na osi liczbowej, możemy
wyobrażać sobie np. termometr i temperatury: im cieplej, tym liczba jest większa.
Przykład 1
Porównajmy podane liczby.
a) –16 i –2 b) 7 i –7
a) Wyobraźmy sobie temperatury –16°C i –2°C. Zimniej jest wtedy, gdy temperatura wynosi –16°C,
czyli niższa z temperatur to –16°C, a zatem liczba –16 jest mniejsza niż liczba –2.
–16 < –2
b) Wyższą temperaturą jest 7°C, niższą jest –7°C.
7 > –7
28