Page 96 - kl 6 cz 1
P. 96

2.10  Dzielenie ułamków dziesiętnych






       Podejmij temat
                                              Mam 10 zł. O… jeszcze
                                              mam 20 gr. Czyli mam 10,20 zł.
                                              To ile pączków mogę kupić?

       Za pomocą jakiego działania naj­
       prościej byłoby obliczyć, ile chłopiec
       może kupić pączków? Czy da się odpo­
       wiedzieć na pytanie chłopca, wykorzy­
       stując działania, które już znasz? Jakie
       to mogą być działania?





       Kolejną umiejętnością, jaką zdobędziemy w klasie szóstej, jest dzielenie dwóch ułamków dziesiętnych.
       Wiemy już, jak dzielić ułamek dziesiętny przez liczbę naturalną. W podobny sposób wykonamy teraz
       dzielenie ułamka dziesiętnego przez ułamek dziesiętny.




          Przykład 1

          Wykonajmy dzielenie.
          a) 3,45 : 0,6      b) 0,056 : 0,08


          a) 3,45 : 0,6 =     Najpierw zamienimy to dzielenie na takie, w którym dzielnik będzie liczbą
                             naturalną (takie dzielenie umiemy już wykonać). Aby wynik dzielenia pozostał
                             niezmieniony, musimy pomnożyć dzielną i dzielnik przez tę samą liczbę.

                               Ułamki dziesiętne najłatwiej mnoży się przez liczby 10, 100, 1000 itd., więc
                             wybieramy spośród tych liczb odpowiednią i mnożymy przez nią dzielną
                             i dzielnik (czyli przesuwamy oba przecinki o tyle samo miejsc w prawo).

            = 3,45 : 0,6 =   Aby dzielnik 0,6 stał się liczbą naturalną, wystarczy pomnożyć go przez 10.
                             Aby wynik dzielenia się nie zmienił, przez tyle samo należy pomnożyć dzielną.
                  ,
                 5 7 5         Dzielenie dwóch ułamków dziesiętnych sprowadziliśmy zatem do znanego
               3 4 5 : 6     nam już dzielenia ułamka dziesiętnego przez liczbę naturalną, które w tym
                  ,
             – 3 0
                 4 5         przypadku wykonujemy sposobem pisemnym.
               – 4 2
                   3 0
                 – 3 0
                   = =



                                        94
   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101