Page 96 - kl 6 cz 1
P. 96
2.10 Dzielenie ułamków dziesiętnych
Podejmij temat
Mam 10 zł. O… jeszcze
mam 20 gr. Czyli mam 10,20 zł.
To ile pączków mogę kupić?
Za pomocą jakiego działania naj
prościej byłoby obliczyć, ile chłopiec
może kupić pączków? Czy da się odpo
wiedzieć na pytanie chłopca, wykorzy
stując działania, które już znasz? Jakie
to mogą być działania?
Kolejną umiejętnością, jaką zdobędziemy w klasie szóstej, jest dzielenie dwóch ułamków dziesiętnych.
Wiemy już, jak dzielić ułamek dziesiętny przez liczbę naturalną. W podobny sposób wykonamy teraz
dzielenie ułamka dziesiętnego przez ułamek dziesiętny.
Przykład 1
Wykonajmy dzielenie.
a) 3,45 : 0,6 b) 0,056 : 0,08
a) 3,45 : 0,6 = Najpierw zamienimy to dzielenie na takie, w którym dzielnik będzie liczbą
naturalną (takie dzielenie umiemy już wykonać). Aby wynik dzielenia pozostał
niezmieniony, musimy pomnożyć dzielną i dzielnik przez tę samą liczbę.
Ułamki dziesiętne najłatwiej mnoży się przez liczby 10, 100, 1000 itd., więc
wybieramy spośród tych liczb odpowiednią i mnożymy przez nią dzielną
i dzielnik (czyli przesuwamy oba przecinki o tyle samo miejsc w prawo).
= 3,45 : 0,6 = Aby dzielnik 0,6 stał się liczbą naturalną, wystarczy pomnożyć go przez 10.
Aby wynik dzielenia się nie zmienił, przez tyle samo należy pomnożyć dzielną.
,
5 7 5 Dzielenie dwóch ułamków dziesiętnych sprowadziliśmy zatem do znanego
3 4 5 : 6 nam już dzielenia ułamka dziesiętnego przez liczbę naturalną, które w tym
,
– 3 0
4 5 przypadku wykonujemy sposobem pisemnym.
– 4 2
3 0
– 3 0
= =
94