Page 20 - kl 6 cz 2
P. 20
Tak jak w różnych jednostkach mierzy się długość (czyli drogę, od-
ległość, dystans) i czas, także w różnych jednostkach można mierzyć
prędkość.
Istnieją różne jednostki prędkości:
cm cm m km m Ślimak w ciągu 1 min przesunął się o 5 cm, zatem prędkość ślima-
,
s , min s , s , h i inne. cm
Najczęściej jednak prędkość ka to 5 min .
km m
mierzymy w i . Pocisk karabinowy w ciągu 1 s przeleciał 900 m, zatem prędkość
h s
m
pocisku to 900 .
s
Rakieta kosmiczna w ciągu 1 s przebyła 9 km, zatem prędkość
rakiety to 9 km .
s
2. Oblicz w najdogodniejszych dla siebie jednostkach prędkość sportowca, który podaną drogę
pokonał we wskazanym czasie.
a) 45 km, 2 h b) 3000 m, 4 min c) 400 m, 50 s d) 1500 m, 16 min
Ponieważ prędkość wyrażamy w różnych jednostkach, problemem może być porównywanie dwóch
m
prędkości. Na przykład trudno od razu powiedzieć, która prędkość jest większa: 60 km czy 25 . Aby to
h s
ustalić, należy zamienić jednostki tak, żeby były jednakowe w obu przypadkach.
Przykład 2
Zapiszmy prędkość:
m
m
a) 54 km w , b) 50 w km .
h s s h
a) 54 km = Taka prędkość oznacza przebycie 54 km w czasie 1 h.
h
= 54 km = W liczniku ułamka zamieniamy 54 km na 54 000 m,
1 h
a w mianowniku 1 h na 3600 s.
m
= 54 000 m = 15 Skracamy ułamek i wyłączamy całości.
3600 s s
18