Page 89 - kl 6 cz 2
P. 89
Czy już umiesz?
1 Zapisz wszystkie wzory dotyczące pól trójkątów i czworokątów z działu 5, stosując zasady zapisu
wyrażeń algebraicznych poznane w dziale 3.
2 Narysuj trójkąt, który ma dokładnie dwie równe wysokości. Jaki to rodzaj trójkąta?
3 Znane są miary dwóch kątów trójkąta. W którym przypadku są to kąty trójkąta
równoramiennego?
A. 90° i 30° B. 30° i 60° C. 45° i 100° D. 80° i 50°
4 Dany jest trójkąt równoramienny.
a) Jego podstawa ma długość 8,3 cm, a ramię 10,7 cm. Jaki jest obwód tego trójkąta?
b) Jego ramię ma 12,6 cm, a obwód wynosi 30 cm. Jaką długość ma podstawa tego trójkąta?
c) Jego podstawa ma 7,6 cm, a obwód jest równy 33 cm. Jaką długość ma ramię tego trójkąta?
5 Trójkąty ABD i BCD są równoramienne. Oblicz miarę kąta BAD. Brakujące dane odczytaj
z rysunku.
a) D b) C c) A
40°
B D
15° B
30°
A B C D A C
6 Oblicz długość nieznanego boku wielokąta. Obwód i inne potrzebne informacje odczytaj
z rysunku.
a) b) c) 21 cm
25 cm
29 cm
15 cm Obw. = 65 cm Obw. = 34,6 cm 6 cm Obw. = 100 cm
13 cm
a
b c
7 Oblicz miary kątów a, b, c narysowanej figury. Potrzebne dane odczytaj z rysunku.
a) prostokąt b) równoległobok c) trapez
28° 20° b c b
a
a
b
25°
c 124° c 60° a
87