Page 45 - kl 8 cz 1
P. 45
• Tabela • Diagram słupkowy
Miejsce morze jezioro góry dom 7
wypoczynku 6
DZ CH DZ CH DZ CH DZ CH liczba uczniów
Liczba
uczniów 6 3 5 6 2 4 2 4 5
• Diagramy kołowe 4 liczba
dziewcząt
Dziewczęta Chłopcy
3 liczba
chłopców
2
2 3
morze 4 morze
2 6 jezioro jezioro 1
góry 4 6 góry
5 dom dom morze jezioro góry dom
miejsce letniego wypoczynku
Przykład 1
Z informacji podanych w Podejmij temat wynika,
Kandydaci
że do II tury wyborów do Samorządu Uczniowskiego na przewodniczącego Liczba oddanych
ważnych głosów
przeszło czterech kandydatów: Bartek, Dominika,
Weronika i Konrad. Osoba, która w II turze wyborów Bartek 75
otrzymała najwięcej głosów, zostanie przewodniczącym Dominika 58
Samorządu Uczniowskiego, a osoba z drugim
wynikiem – zastępcą przewodniczącego. W II turze Weronika 74
wyborów każdy z uczniów klas IV–VIII mógł oddać Konrad 53
tylko jeden głos. W tabeli obok przedstawiono wyniki
tego głosowania. Zastanówmy się, jakie dane możemy
odczytać z tabeli i jak możemy je zinterpretować.
Z tabeli możemy odczytać m.in., że:
• Bartek zdobył największą liczbę głosów, • najmniej głosów otrzymał Konrad,
• Weronika otrzymała o 1 głos mniej niż Bartek, • oddano łącznie 260 ważnych głosów,
• każdy z kandydatów otrzymał co najmniej 53 głosy.
Interpretując te dane, możemy stwierdzić m.in., że:
• Bartek, który zdobył największą liczbę głosów, zostanie przewodniczącym Samorządu Uczniowskiego,
a Weronika – jego zastępcą,
• w II turze wyborów najmniej popularnym kandydatem na przewodniczącego był Konrad,
• gdyby w II turze wyborów jedna spośród osób głosujących na Dominikę albo Konrada oddała swój głos
na Weronikę, to musiałaby się odbyć kolejna tura wyborów z Bartkiem i Weroniką jako kandydatami.
Z tabeli nie możemy dowiedzieć się np., czy:
• Dominika i Weronika są przyjaciółkami, • Bartek ma ocenę wzorową z zachowania,
• Konrad interesuje się historią, • Bartek ma rodzeństwo.
43