Page 44 - kl 8 cz 1
P. 44

2.1     Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w tabelach
                i na diagramach





        Podejmij temat



















        Z której klasy w I turze wyborów
        do Samorządu Uczniowskiego startowało
        najwięcej uczniów?
        Ile łącznie oddano głosów?
        Podaj imiona uczniów, którzy przejdą
        do II tury wyborów.





                                            Aby właściwe ocenić sytuację lub podejmować słuszne decyzje, potrzebuje-
                                            my wielu różnych informacji. Możemy je gromadzić np. za pomocą ankiet,
                                            wywiadów, sondaży lub spisów. Otrzymywane w ten sposób informacje nazy-
                                            wamy danymi statystycznymi, a proces ich zbierania − badaniem sta-
                                            tystycznym.
                                            Dane statystyczne dzielimy na ilościowe i jakościowe. Dane ilościowe są
        Ciekawe!
                                            wyrażone za pomocą liczb, często z odpowiednią jednostką (np. wzrost, liczba
        Główny Urząd Statystyczny (GUS), utwo-
        rzony w  1918 roku, to naczelny organ   komputerów, pole powierzchni, gęstość zaludnienia). Dane jakościowe opisy-
        statystyki państwowej w Polsce. Dzia-  wane są słownie (np. kolor oczu, stan cywilny, ulubiony przedmiot).
        łania GUS obejmują przede wszystkim
        statystyczne badania życia gospodar-           Statystyka jest nauką, która zajmuje się gromadzeniem,
        czego, społecznego i kulturalnego oraz       porządkowaniem, opracowywaniem i analizowaniem danych.
        opracowywanie i ogłaszanie wyników
        badań. Misją Głównego Urzędu Sta-
        tystycznego jest jak najlepsze zaspo-  Dane statystyczne mogą być opracowywane i prezentowane w różny sposób.
        kajanie potrzeb wszystkich krajowych   Najczęściej przedstawia się je w tabeli lub graficznie (np. na diagramie słup-
        i międzynarodowych użytkowników da-  kowym, kołowym, pierścieniowym lub na wykresie).
        nych i analiz statystycznych, od szczeb-
        la administracji rządowej aż po uczniów   Przedstawmy w różny sposób wyniki ankiety, którą przeprowadzono wśród
        i studentów.                        uczniów klasy VIIIb w pewnej szkole. W ankiecie pytano o miejsce wypo-
                   Źródło: https://stat.gov.pl/  czynku w czasie ostatnich wakacji (morze, jezioro, góry, dom).

                                       42
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49