Page 44 - kl 8 cz 1
P. 44
2.1 Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w tabelach
i na diagramach
Podejmij temat
Z której klasy w I turze wyborów
do Samorządu Uczniowskiego startowało
najwięcej uczniów?
Ile łącznie oddano głosów?
Podaj imiona uczniów, którzy przejdą
do II tury wyborów.
Aby właściwe ocenić sytuację lub podejmować słuszne decyzje, potrzebuje-
my wielu różnych informacji. Możemy je gromadzić np. za pomocą ankiet,
wywiadów, sondaży lub spisów. Otrzymywane w ten sposób informacje nazy-
wamy danymi statystycznymi, a proces ich zbierania − badaniem sta-
tystycznym.
Dane statystyczne dzielimy na ilościowe i jakościowe. Dane ilościowe są
Ciekawe!
wyrażone za pomocą liczb, często z odpowiednią jednostką (np. wzrost, liczba
Główny Urząd Statystyczny (GUS), utwo-
rzony w 1918 roku, to naczelny organ komputerów, pole powierzchni, gęstość zaludnienia). Dane jakościowe opisy-
statystyki państwowej w Polsce. Dzia- wane są słownie (np. kolor oczu, stan cywilny, ulubiony przedmiot).
łania GUS obejmują przede wszystkim
statystyczne badania życia gospodar- Statystyka jest nauką, która zajmuje się gromadzeniem,
czego, społecznego i kulturalnego oraz porządkowaniem, opracowywaniem i analizowaniem danych.
opracowywanie i ogłaszanie wyników
badań. Misją Głównego Urzędu Sta-
tystycznego jest jak najlepsze zaspo- Dane statystyczne mogą być opracowywane i prezentowane w różny sposób.
kajanie potrzeb wszystkich krajowych Najczęściej przedstawia się je w tabeli lub graficznie (np. na diagramie słup-
i międzynarodowych użytkowników da- kowym, kołowym, pierścieniowym lub na wykresie).
nych i analiz statystycznych, od szczeb-
la administracji rządowej aż po uczniów Przedstawmy w różny sposób wyniki ankiety, którą przeprowadzono wśród
i studentów. uczniów klasy VIIIb w pewnej szkole. W ankiecie pytano o miejsce wypo-
Źródło: https://stat.gov.pl/ czynku w czasie ostatnich wakacji (morze, jezioro, góry, dom).
42