Page 98 - 880824_Muzyka 5
P. 98

Nie tylko instrumenty
                                            Wielu  kompozytorów  eksperymentowało  z  różnymi  efektami
       Johann Strauss                       brzmieniowymi  i  włączało  do  swoich  utworów  nietypowe  instru-
       Feuerfest-Polka                      menty, które mogły je wywołać. Na przykład Johann Strauss [czyt.
       (polka z kowadłem)                   johan sztrałs] w utworze Polka kowadło wykorzystał stukot kowalskie-

       Po wysłuchaniu utworu określ         go młota, a Koncert G-dur Maurycego Ravela rozpoczyna strzał z bi-
       jego nastrój i tempo. Na czym        cza  wywołany  przez  frustę,  instrument  perkusyjny  bardzo  rzadko
       polega żartobliwy charakter          wykorzystywany w orkiestrze.
       kompozycji?                             Współczesny amerykański kompozytor Leroy Anderson [czyt. li-
                                            roj anderson] skomponował wiele miniatur orkiestrowych pełnych
                                            elementów humoru i nieoczekiwanych zmian. Szczególną sympatię
                                            słuchaczy zdobył utwór Maszyna do pisania, w którym artysta połączył
       Leroy Anderson                       w mistrzowski sposób dźwięki terkoczącej maszyny z brzmieniem
       Maszyna do pisania                   orkiestry.






























       Ciekawe!

       Wybitny współczesny polski
       kompozytor Krzysztof Pende-
       recki (ur. 1933) w swoim utworze
       Fluorescencje na wielką orkie-
       strę symfoniczną również wy-
       korzystał dźwięki pochodzące
       z oryginalnych instrumentów, ta-
       kich jak budzik, syrena alarmo-
       wa, maszyna do pisania, piła do
       cięcia drewna pobudzana do
       drgań smyczkiem.                     Orkiestra symfoniczna podczas próby utworu Maszyna do pisania

                                        96
   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103