Page 98 - 880824_Muzyka 5
P. 98
Nie tylko instrumenty
Wielu kompozytorów eksperymentowało z różnymi efektami
Johann Strauss brzmieniowymi i włączało do swoich utworów nietypowe instru-
Feuerfest-Polka menty, które mogły je wywołać. Na przykład Johann Strauss [czyt.
(polka z kowadłem) johan sztrałs] w utworze Polka kowadło wykorzystał stukot kowalskie-
Po wysłuchaniu utworu określ go młota, a Koncert G-dur Maurycego Ravela rozpoczyna strzał z bi-
jego nastrój i tempo. Na czym cza wywołany przez frustę, instrument perkusyjny bardzo rzadko
polega żartobliwy charakter wykorzystywany w orkiestrze.
kompozycji? Współczesny amerykański kompozytor Leroy Anderson [czyt. li-
roj anderson] skomponował wiele miniatur orkiestrowych pełnych
elementów humoru i nieoczekiwanych zmian. Szczególną sympatię
słuchaczy zdobył utwór Maszyna do pisania, w którym artysta połączył
Leroy Anderson w mistrzowski sposób dźwięki terkoczącej maszyny z brzmieniem
Maszyna do pisania orkiestry.
Ciekawe!
Wybitny współczesny polski
kompozytor Krzysztof Pende-
recki (ur. 1933) w swoim utworze
Fluorescencje na wielką orkie-
strę symfoniczną również wy-
korzystał dźwięki pochodzące
z oryginalnych instrumentów, ta-
kich jak budzik, syrena alarmo-
wa, maszyna do pisania, piła do
cięcia drewna pobudzana do
drgań smyczkiem. Orkiestra symfoniczna podczas próby utworu Maszyna do pisania
96