Page 74 - 881306_Muzyka
P. 74

Hopak

                                                      Modest Musorgski
        żywo
               2
            b
        & 4             Ï     Ï   Ï  Ï      Ï     Ï    Ï                 Ï     Ï  Ï   Ï      Ï    Ï     Ï
                  Ï                                                Ï


               2  Ï           Ï      Ï      Ï          Ï Ï         Ï           Ï      Ï      Ï          Ï Ï
               4



                                                                               1.
                                                                                                     ú
               Ï .    Ï Ï Ï         Ï Ï       Ï          Ï .    Ï Ï Ï          Ï Ï      Ï            2.
        &   b                                                                                     . .



                                                                               1.                    2.
               Ï         Ï Ï        Ï         Ï Ï        Ï         Ï Ï         Ï        Ï Ï       . .     ·




                                               Czardasz to narodowy taniec węgierski, swoją nazwę zawdzię-
                                            cza wiejskiej karczmie – csárda [czyt. czarda]. Tańczono go począt-
                                            kowo właśnie w prowincjonalnych gospodach, dopiero później tra-
       Johannes Brahms
       Taniec węgierski nr 5                fił do salonów i pałaców. Czardasza wykonuje się w parach. Taniec
                                            posiada wiele różnorodnych figur i kroków tanecznych, wymaga też
       Główny temat kompozycji został       pomysłowej improwizacji. Składa się z powolnego wstępu i żywej,
       oparty na czardaszu Béla Kéle-
       ra. Wysłuchaj uważnie utworu         części, której tempo narasta do zawrotnej prędkości. Rytm czardasza
       i określ charakterystyczne cechy     jest w metrum parzystym i charakteryzuje się licznymi synkopami.
       tego tańca.                          Na jego niespokojny charakter złożyły się cechy dwóch folklorów:
                                            węgierskiego i cygańskiego. W utworach Franciszka Liszta [czyt. li-
                                            sta], Johanna Straussa [czyt. sztrałsa] czy Franciszka Schuberta [czyt.
                                            szuberta] można odnaleźć czardasza w postaci stylizowanej.
       Vittorio Monti
       Czardasz














                                  Zespół
                     tańczący czardasza

                                        72
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79