Page 74 - 881306_Muzyka
P. 74
Hopak
Modest Musorgski
żywo
2
b
& 4 Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï
Ï Ï
2 Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï
4
1.
ú
Ï . Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï . Ï Ï Ï Ï Ï Ï 2.
& b . .
1. 2.
Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï . . ·
Czardasz to narodowy taniec węgierski, swoją nazwę zawdzię-
cza wiejskiej karczmie – csárda [czyt. czarda]. Tańczono go począt-
kowo właśnie w prowincjonalnych gospodach, dopiero później tra-
Johannes Brahms
Taniec węgierski nr 5 fił do salonów i pałaców. Czardasza wykonuje się w parach. Taniec
posiada wiele różnorodnych figur i kroków tanecznych, wymaga też
Główny temat kompozycji został pomysłowej improwizacji. Składa się z powolnego wstępu i żywej,
oparty na czardaszu Béla Kéle-
ra. Wysłuchaj uważnie utworu części, której tempo narasta do zawrotnej prędkości. Rytm czardasza
i określ charakterystyczne cechy jest w metrum parzystym i charakteryzuje się licznymi synkopami.
tego tańca. Na jego niespokojny charakter złożyły się cechy dwóch folklorów:
węgierskiego i cygańskiego. W utworach Franciszka Liszta [czyt. li-
sta], Johanna Straussa [czyt. sztrałsa] czy Franciszka Schuberta [czyt.
szuberta] można odnaleźć czardasza w postaci stylizowanej.
Vittorio Monti
Czardasz
Zespół
tańczący czardasza
72