Page 75 - 881306_Muzyka
P. 75
Walc pochodzi z Niemiec. Jest tańcem wirowym w tempie Ciekawe!
umiarkowanie szybkim, w takcie . Od początku swego powstania
wzbudzał wiele kontrowersji, bowiem wirowanie z partnerką uwa- Walc angielski zyskał między-
narodową sławę w XIX wieku
żano za niestosowne. Pewna niemiecka rada miejska wydała nawet za sprawą mody. Arystokratki
rozporządzenie: Kto podczas tańca będzie obracał się w kółko, ma być pojma- nosiły wówczas długie suknie
ny i ukarany grzywną 20 groszy (...). Sprzeciw arystokracji budził także z trenem, obcisłe, sznurowane
plebejski rodowód tańca, bowiem za prototyp walca uchodzi tzw. gorsety i wielkie ozdobne ka-
sztajerek, który początkowo był tańcem podmiejskim, tańczonym pelusze. Strój ten w znacznym
tylko w podrzędnych lokalach. Ostatecznie jednak walc zyskał uzna- stopniu ograniczał swobodę po-
nie i ogromną popularność wśród tancerzy. Przez długie lata stolicą ruszania się na parkiecie, a po-
tego eleganckiego tańca był Wiedeń, zaś królem walca okrzyknięto wolny, majestatyczny boston był
Johanna Straussa – syna, który skomponował ponad 500 walców. dostosowany do możliwości ru-
Najsłynniejsze z nich to np. Nad pięknym, modrym Dunajem, Opowie- chowych pań.
ści Lasku Wiedeńskiego. Europa i Ameryka zachwyciły się najpierw
walcem wiedeńskim, potem szybkim walcem francuskim
oraz walcem angielskim i wolnym bostonem. Kroki i figury
taneczne bostona opracowali w latach dwudziestych i trzydziestych
XX wieku angielscy nauczyciele tańca, a potem zostały one rozpo-
wszechnione w całej Europie.
1. Zagraj na instrumencie fragment melodii Josifa Ivanovicia Fale Dunaju. Podkreśl wykonaniem rytm walca.
Fale Dunaju
Josif Ivanovici
umiarkowanie
E a
3 . ú . Ï . ú
& 4 Ï . ú . Ï Ï # Ï Ï # Ï
d a
Ï Ï . ú Ï Î Ï ú . Ï Ï Ï . ú
& Ï
E 1. a 2. a
Ï Ï Ï Ï j Ï .
& ú . Ï Ï . ú Ï Î Ï . ú
W melodii Fale Dunaju, w 14 takcie, znajduje się przednutka – ozdobnik muzyczny polegający na wy-
konaniu przed nutą główną krótkiej, nieakcentowanej wartości rytmicznej.
73