Page 75 - 881306_Muzyka
P. 75

Walc  pochodzi  z  Niemiec.  Jest  tańcem  wirowym  w  tempie                Ciekawe!
          umiarkowanie szybkim, w takcie  . Od początku swego powstania
          wzbudzał wiele kontrowersji, bowiem wirowanie z partnerką uwa-                 Walc angielski zyskał między-
                                                                                         narodową sławę w XIX wieku
          żano za niestosowne. Pewna niemiecka rada miejska wydała nawet                 za sprawą mody. Arystokratki
          rozporządzenie: Kto podczas tańca będzie obracał się w kółko, ma być pojma-    nosiły wówczas długie suknie
          ny i ukarany grzywną 20 groszy (...). Sprzeciw arystokracji budził także       z trenem, obcisłe, sznurowane
          plebejski rodowód tańca, bowiem za prototyp walca uchodzi tzw.                 gorsety i  wielkie ozdobne  ka-
          sztajerek,  który  początkowo  był  tańcem  podmiejskim,  tańczonym            pelusze. Strój ten w znacznym
          tylko w podrzędnych lokalach. Ostatecznie jednak walc zyskał uzna-             stopniu ograniczał swobodę po-
          nie i ogromną popularność wśród tancerzy. Przez długie lata stolicą            ruszania się na parkiecie, a po-
          tego eleganckiego tańca był Wiedeń, zaś królem walca okrzyknięto               wolny, majestatyczny boston był
          Johanna Straussa – syna, który skomponował ponad 500 walców.                   dostosowany do możliwości ru-
          Najsłynniejsze z nich to np. Nad pięknym, modrym Dunajem, Opowie-              chowych pań.
          ści  Lasku  Wiedeńskiego.  Europa  i  Ameryka  zachwyciły  się  najpierw
          walcem  wiedeńskim,  potem  szybkim  walcem francuskim
          oraz walcem angielskim i wolnym bostonem. Kroki i figury
          taneczne bostona opracowali w latach dwudziestych i trzydziestych

          XX wieku angielscy nauczyciele tańca, a potem zostały one rozpo-
          wszechnione w całej Europie.


          1.   Zagraj na instrumencie fragment melodii Josifa Ivanovicia Fale Dunaju. Podkreśl wykonaniem rytm walca.



                                                      Fale Dunaju

                                                          Josif Ivanovici
          umiarkowanie
                            E                                                                         a
              3           .                                      ú .            Ï                       . ú
           & 4    Ï       .  ú .           Ï      Ï #    Ï                             Ï #    Ï



                                                                     d                                 a

              Ï      Ï              . ú          Ï     Î     Ï       ú .           Ï     Ï      Ï        . ú
           &               Ï




                                  E                                1. a                              2. a
              Ï     Ï     Ï                        Ï j Ï                                          .
           &                     ú .           Ï           Ï        . ú          Ï    Î     Ï     . ú






            W melodii Fale Dunaju, w 14 takcie, znajduje się przednutka – ozdobnik muzyczny polegający na wy-
          konaniu przed nutą główną krótkiej, nieakcentowanej wartości rytmicznej.

                                                                                  73
   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80