Page 11 - 880830_Plastyka 5
P. 11
1.2 Światło i cień
Zaznaczanie światłocienia – praca ucznia Vincent van Gogh [czyt. wincent wan gog],
Głowa kobiety, 1883, rysunek
Wiemy już, jak rysować przedmioty w oparciu o kształty brył geometrycznych. Kolejnym ważnym kro-
kiem w stworzeniu rysunku będzie odpowiednie zaznaczenie światła i cienia na tych przedmiotach.
W tym celu, po określeniu na obrazie ogólnych kształtów, przystępujemy do rozmieszczenia odcieni – od
bieli papieru po jasne i ciemne szarości, kończąc na czerni. Cieniując, należy zwrócić uwagę na kierunek
linii, który musi być zgodny z kształtem i budową przedmiotów. Mrużenie oczu podczas obserwacji ryso-
wanych przedmiotów pozwala lepiej zobaczyć miejsca jasne i ciemne; przedmioty stają się wyraźniejsze
i kontrasty bardziej czytelne. Stosując światłocień w rysunku, budujemy na płaszczyźnie wrażenie
głębi, którą widzimy w rzeczywistości. Dostrzegamy również różnicę między oświetleniem, które tworzy
światło dzienne, a oświetleniem sztucznym, którego źródłem są różnego rodzaju żarówki lub lampy za-
instalowane we wnętrzu.
9