Page 15 - 880830_Plastyka 5
P. 15
Albrecht Dürer [czyt. direr],
Czterej jeźdźcy Apokalipsy,
1497–1498.
Grafika prezentuje różnorodne
faktury wyrażone kreską: gładką
i błyszczącą zbroję jeźdźca,
miękką sierść konia, kanciaste
skały. Możemy też przypuszczać,
że gdybyśmy dotknęli powierzchni
tego dzieła, jego faktura byłaby
delikatnie szorstka z powodu
odbitej farby drukarskiej.
Faktura dzieła to nie tylko rodzaj powierzchni przedstawianych obiektów, ale przede wszystkim
zewnętrzna warstwa samego dzieła graficznego, malarskiego czy rzeźby. Możemy ją rozpoznać do-
tykiem lub patrząc na obraz, sprawdzić, czy jest gładka, szorstka, śliska lub chropowata. Fakturę grafiki
wyczuwamy, dotykając lekko wypukłych kresek i linii, jakie tworzy odbita farba drukarska. Na obrazie
malarskim fakturę mogą budować warstwy farb rozłożone pędzlem lub szpachelką. Istotnym elementem
faktury w dziele plastycznym jest rodzaj podłoża, na którym twórca pracuje (np. gładka kartka, chropo-
waty papier, deska, płótno, kamień). W rzeźbie dużą rolę odgrywa użyty materiał, sposób jego obróbki
i narzędzia wykorzystane przez rzeźbiarza, np. dłuto lub nożyk. Dzięki temu fakturę można doskonale
wyczuć palcami.
1. Przypomnij, co to jest faktura.
2. Powiedz, jakie znasz sposoby tworzenia faktury na rysunku, obrazie malarskim i rzeźbie.
13