Page 74 - 880830_Plastyka 5
P. 74
Alexander Adriaenssen, Martwa natura Henri Matisse, Martwa natura z ostrygami, ok. 1940
z ostrygami, 1630
Między datami powstania obrazu Alexandra Adriaenssena [czyt. aleksandra adriensena] i namalo-
wania martwej natury przez Henri Matisse'a [czyt. ąri matisa] upłynęło prawie 300 lat. Obrazy te łączy
temat, czyli martwa natura, oraz motyw – obydwa dzieła przedstawiają talerz z ostrygami i cytryny.
Współczesne martwe natury
niewiele różnią się od dawnych.
Możemy na nich zobaczyć róż-
ne przedmioty, teraz np. tele-
fon komórkowy czy kalkulator,
albo podziwiać martwą naturę
w formie wyjątkowej rzeźby.
George Segal [czyt. dżordż si-
gal] wykonał swoją martwą na-
turę w formie gipsowych mode-
li realnych przedmiotów, które Charlie Baird [czyt. czarli berd], George Segal, Klasyczna martwa
ułożył na stoliku. Martwa natura z karczochem, natura, 1990; Art © The George
2000 and Helen Segal Foundation/VAGA,
New York, NY
1. Powiedz, czym charakteryzuje się temat w sztuce zwany martwą naturą.
2. Przyjrzyj się dziełom Alexandra Adriaenssena i Henri Matisse'a – powiedz, co łączy obydwa dzieła i czym
się od siebie różnią.
72