Page 74 - 880830_Plastyka 5
P. 74

Alexander Adriaenssen, Martwa natura           Henri Matisse, Martwa natura z ostrygami, ok. 1940
       z ostrygami, 1630

          Między datami powstania obrazu Alexandra Adriaenssena [czyt. aleksandra adriensena] i namalo-
       wania martwej natury przez Henri Matisse'a [czyt. ąri matisa] upłynęło prawie 300 lat. Obrazy te łączy
       temat, czyli martwa natura, oraz motyw – obydwa dzieła przedstawiają talerz z ostrygami i cytryny.


          Współczesne martwe natury
       niewiele różnią się od dawnych.
       Możemy na nich zobaczyć róż-
       ne  przedmioty,  teraz  np.  tele-
       fon komórkowy czy kalkulator,
       albo podziwiać martwą naturę
       w  formie  wyjątkowej  rzeźby.
       George  Segal  [czyt.  dżordż  si-
       gal] wykonał swoją martwą na-
       turę w formie gipsowych mode-
       li  realnych  przedmiotów,  które    Charlie Baird [czyt. czarli berd],   George Segal, Klasyczna martwa
       ułożył na stoliku.                   Martwa natura z karczochem,          natura, 1990; Art © The George
                                            2000                                 and Helen Segal Foundation/VAGA,
                                                                                 New York, NY


       1.    Powiedz, czym charakteryzuje się temat w sztuce zwany martwą naturą.

       2.    Przyjrzyj się dziełom Alexandra Adriaenssena i Henri Matisse'a – powiedz, co łączy obydwa dzieła i czym
             się od siebie różnią.

                                        72
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79