Page 76 - 880830_Plastyka 5
P. 76

Ciekawe!                             Więcej na temat


                                            Zwierzęta w sztuce

















       Martin Schongauer
       [czyt. szongaue], Gryf, 1485


       Bestiariusz to jedna z najbar-
       dziej popularnych form litera-
       ckich w średniowieczu. Opowie-
       ści w nim zawarte tłumaczyły
       zasady życia chrześcijańskiego
       na przykładach życia zwierząt,
       zarówno realnych, jak  i baśnio-
       wych. Zwierzęta były szczegóło-      Paulus Potter, Byczek (lub: Młody byk), 1647
       wo opisywane. Smoki, wiwerny,
       gryfy, bazyliszki, pegazy, manty-
       kory czy jednorożce w średnio-       Animalistyka, czyli przedstawianie zwierząt w sztuce, była najbar-
       wieczu uważano za egzotyczne         dziej popularna od XVI do XVIII wieku. Łacińskie słowo ‘animal’
       lub rzadkie, ale realnie istniejące.   oznacza ‘zwierzę’ i od niego pochodzi nazwa tematyki obrazów uka-
       Egzemplarze tekstu bestiariuszy      zujących np. konie, ptactwo domowe, pasące się bydło czy walki
       były pisane wierszem lub prozą       zwierząt. Tematy tego typu dotyczą głównie malarstwa, grafiki,
       i prawie zawsze iluminowane,         rzeźby i fotografii.
       czyli dekorowane kolorowymi             Przedstawienia zwierząt można spotkać już w prehistorycznych
       ilustracjami (zwanymi ilumina-       jaskiniach (np. Lascaux [czyt. lasko], Altamira), występowały w sztuce
       cjami lub miniaturami).              starożytnej i w średniowieczu (głównie w rzeźbie i miniaturach).
                                            Animalistyka jako odrębny temat stała się szczególnie popularna
                                            w Holandii, Francji i Wielkiej Brytanii. Artystę specjalizującego się
                                            w tej dziedzinie nazywa się animalistą.
                                               Paulus Potter żył w XVII wieku. Jest uznawany jest za jednego
                                            z najwybitniejszych holenderskich animalistów. Przez niespełna
                                            30  lat swojego życia namalował kilkadziesiąt obrazów olejnych
                                            przedstawiających krowy, konie, owce czy psy na tle rozległych kraj-
                                            obrazów. Jego dzieła wyróżniają się dokładnością, idealną perspek-
                                            tywą, jasnymi kolorami, przestrzennością kompozycji i światłem.
                                            Byczek to jego najbardziej znane dzieło o tematyce animalistycznej.

                                         74
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81