Page 76 - 880830_Plastyka 5
P. 76
Ciekawe! Więcej na temat
Zwierzęta w sztuce
Martin Schongauer
[czyt. szongaue], Gryf, 1485
Bestiariusz to jedna z najbar-
dziej popularnych form litera-
ckich w średniowieczu. Opowie-
ści w nim zawarte tłumaczyły
zasady życia chrześcijańskiego
na przykładach życia zwierząt,
zarówno realnych, jak i baśnio-
wych. Zwierzęta były szczegóło- Paulus Potter, Byczek (lub: Młody byk), 1647
wo opisywane. Smoki, wiwerny,
gryfy, bazyliszki, pegazy, manty-
kory czy jednorożce w średnio- Animalistyka, czyli przedstawianie zwierząt w sztuce, była najbar-
wieczu uważano za egzotyczne dziej popularna od XVI do XVIII wieku. Łacińskie słowo ‘animal’
lub rzadkie, ale realnie istniejące. oznacza ‘zwierzę’ i od niego pochodzi nazwa tematyki obrazów uka-
Egzemplarze tekstu bestiariuszy zujących np. konie, ptactwo domowe, pasące się bydło czy walki
były pisane wierszem lub prozą zwierząt. Tematy tego typu dotyczą głównie malarstwa, grafiki,
i prawie zawsze iluminowane, rzeźby i fotografii.
czyli dekorowane kolorowymi Przedstawienia zwierząt można spotkać już w prehistorycznych
ilustracjami (zwanymi ilumina- jaskiniach (np. Lascaux [czyt. lasko], Altamira), występowały w sztuce
cjami lub miniaturami). starożytnej i w średniowieczu (głównie w rzeźbie i miniaturach).
Animalistyka jako odrębny temat stała się szczególnie popularna
w Holandii, Francji i Wielkiej Brytanii. Artystę specjalizującego się
w tej dziedzinie nazywa się animalistą.
Paulus Potter żył w XVII wieku. Jest uznawany jest za jednego
z najwybitniejszych holenderskich animalistów. Przez niespełna
30 lat swojego życia namalował kilkadziesiąt obrazów olejnych
przedstawiających krowy, konie, owce czy psy na tle rozległych kraj-
obrazów. Jego dzieła wyróżniają się dokładnością, idealną perspek-
tywą, jasnymi kolorami, przestrzennością kompozycji i światłem.
Byczek to jego najbardziej znane dzieło o tematyce animalistycznej.
74