Page 38 - 881309_plastyka
P. 38
Wit Stwosz, ołtarz Zaśnięcia
Najświętszej Maryi Panny,
Wit Stwosz 1477–1489, kościół Mariacki
w Krakowie
Wit Stwosz był wybitnym niemieckim rzeźbiarzem, grafikiem i malarzem. Urodził się ok. 1447 roku,
a w 1477 roku przybył do Krakowa w celu wykonania ołtarza głównego do kościoła Mariackiego. Przez
następne 19 lat tworzył w Krakowie swoje najwybitniejsze dzieła w drewnie i w kamieniu. Najsłynniejszym
dziełem rzeźbiarskim polskiego gotyku jest ołtarz jego dłuta w krakowskim kościele Mariackim. Artysta
pracował nad nim przez 12 lat (1477–1489). Dzieło potężnych rozmiarów zostało wykonane w drewnie.
Część centralna przedstawia zaśnięcie Marii, jego dwa skrzydła boczne składają się z 12 kwater wypeł-
nionych płaskorzeźbami. Jest ono polichromowane, czyli pomalowane farbami.
Rzeźby Wita Stwosza odznaczają się ekspresją i dynamiką, postacie ludzkie, szczegóły wnętrz i krajo-
brazu przedstawione są bardzo realistycznie. Artysta pokazał emocje na twarzach rzeźbionych postaci.
Ich uczucia wyraził także poprzez gesty rąk, ruch i dekoracyjnie skłębione szaty w obfitych draperiach.
Wit Stwosz, Pozdrowienie Nagrobek Kazimierza IV Jagiellończyka – jeden z ważniej-
Anielskie, 1517-1518, kościół szych przykładów późnogotyckiej rzeźby w Polsce, dzieło Wita
św. Wawrzyńca w Norymberdze Stwosza. Znajduje się przy południowo-zachodnim narożniku
Kaplicy Świętokrzyskiej w katedrze na Wawelu w Krakowie.
36