Page 63 - 881309_plastyka
P. 63

4.2      Dzieła pełne kontrastów i dzieła harmonijne





          Światłocień i kolorystyka
          w obrazach baroku i rokoka

          Malarstwo barokowe odznacza się dynamizmem
          kompozycji i form, wydobywanym przez światło-
          cień. W przeciwieństwie do statycznych dzieł rene-
          sansowych, w których liczyły się głównie rysunek
          i  proporcja,  w  baroku  przede  wszystkim  zwraca
          uwagę  bogactwo  kolorystyczne  oraz  gra  światła.
          Malarze skierowali swe zainteresowania w stronę
          natury i realistycznego odtwarzania świata.
            Prekursorami byli artyści włoscy, wśród których
          wyróżnia  się  twórczość  Michelangela  Merisi
          znanego  jako  Caravaggio  [czyt.  karawadżdżio]
          (1571–1610), odrzucającego idealizację oraz naśla-
          downictwo antyku. Działanie artystyczne podpierał
          obserwacją natury oraz egzystencji człowieka, dzię-
          ki czemu spod jego pędzla wyszły dzieła charakte-
          ryzujące się niezwykłym dramatyzmem. W latach
          1602–1603 powstał obraz Złożenie do grobu – ucho-
          dzący za jedno z najlepszych płócien mistrza. Jego
          formę i nastrój kształtuje światło wydobywające się
          z ciemnego tła. Każda z umieszczonych na obrazie
          postaci w inny sposób żegna się z Chrystusem.          Caravaggio, Złożenie do grobu, 1602–1603


            W  malarstwie  baroku  na  pierwszy  plan  wy-
          suwają się dwaj sławni artyści: Peter Paul Ru-
          bens i Rembrandt van Rijn. Obrazy baroko-
          we charakteryzuje bogata paleta barw, światłocień
          i  iluzja,  czyli  sposób  przedstawienia  złudzenia
          przestrzeni. W sztuce Rembrandta zwraca uwagę
          przede wszystkim wzmocniony światłocień nada-
          jący dziełom specyficzny nastrój. Obrazy Ruben-
          sa tchną dynamiką, gwałtownością oraz intensyw-
          nością barw.




                                                                 Rembrandt van Rijn, Wymarsz strzelców, 1639

                                                                                  61
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68