Page 67 - 881309_plastyka
P. 67
4.3 Dynamiczne rzeźby barokowe i statyczne rzeźby klasycystyczne
Rzeźbę barokową cechowała dynamika kompozycji, kontrast świat-
ła i cienia, bogata faktura i wyrazistość. W dekoracjach architek-
tonicznych spotykamy skręcone kolumny ozdobione płaskorzeźbą,
wyszukane obramowania okien i drzwi. Przykładem rzeźby figural-
nej, przepełnionej siłą wyrazu plastycznego, grą uczuć, napięciem
i dramatyzmem, jest Ekstaza Świętej Teresy Giovanniego Lorenzo
(Gianlorenzo) [czyt. dżiowanniego lorenco (dżianlorenco)] Berni-
niego. Ciała postaci są pokazane w ruchu, który potęgują wyrzeź-
bione splątane i pełne dynamiki szaty (patrz: Link do wiedzy).
Rzeźba klasycyzmu, podobnie jak architektura, swoją formą od-
nosi się do klasycznych dzieł rzeźbiarzy antyku. Bryły są statyczne,
postacie dostojnie górują na cokołach, mają doskonałe proporcje.
Jedną z takich okazałych rzeźb jest znajdujący się w Warszawie po-
mnik księcia Józefa Poniatowskiego – dłuta duńskiego artysty Ber-
tela Thorwaldsena [czyt. torwaldsena]. Dzieło nawiązuje do Franz Joseph Feuchtmayer
rzymskiego pomnika konnego cesarza Marka Aureliusza. To właśnie [czyt. franc jozef foichtmaje],
Cherubini, ok. 1737 – dekoracja
piękno sztuki antycznej stanowiło przykład wartości estetyki klasycy- barokowa w bazylice
zmu, było szlachetnym i doskonałym wzorcem. Ottobeuren, Niemcy
Porównaj pomnik księcia Józefa
Poniatowskiego w Warszawie
i posąg konny cesarza Marka
Aureliusza w Rzymie (s. 13). Wy-
mień różnice między nimi.
Pomnik księcia
Józefa Poniatowskiego
w Warszawie, 1832
65