Page 68 - 881309_plastyka
P. 68

Ciekawe!                             Więcej na temat


                                            Rokokowe fryzury
























       Fryzura la Belle Poule zwana
       „fryzurą tryumfu wolności”



       Monsieur Léonard [czyt. mesje
       leonar] był ulubionym fryzjerem                                                              Lécuyer [czyt.
       królowej Marii Antoniny. Założył                                                             antuan lekaje],
                                                                                                    Portret królowej
       w Paryżu pierwszą szkołę fry-                                                                Francji Marii
       zjerską. Na konstrukcjach wyko-                                                              Antoniny, 1775
       nanych z gazy tworzył kompo-
       zycje przedstawiające ogrody         Fryzjerstwo to rzemiosło dotyczące strzyżenia włosów, ich pielęgna-
       kwiatowe, znaki zodiaku, kosze       cji, układania, farbowania, mycia. Towarzyszy człowiekowi od pre-
       z owocami. Na cześć zwycię-          historii i jest ściśle związane z modą. Fryzjerzy często są uznawani
       stwa okrętu francuskiego Belle       za artystów, bo ich dzieła – choć przemijające – zachwycają formą,
       Poule [czyt. bel pul] wykonał fry-   fakturą, kolorem. Jedne z najciekawszych fryzur, które uznać można
       zurę o tej nazwie – Maria Antoni-    za swego rodzaju dzieła sztuki, powstawały w latach siedemdziesią-
       na założyła perukę zwieńczoną        tych i osiemdziesiątych XVIII wieku. Uczesanie stało się wówczas naj-
       statkiem.                            ważniejszym elementem damskiego wyglądu w kręgach dworskich
       Fryzura tego typu była bardzo        we Francji. Przyczyniła się do tego w dużej mierze królowa Maria
       uciążliwa, jej układanie zmu-        Antonina i jej nadworni fryzjerzy. Królowa, a w ślad za nią arystokra-
       szało fryzjera do wchodzenia na      tyczne damy, zaczęły nosić na głowach niebotycznych rozmiarów
       drabinę. Dama spała w pozycji        budowle, konstruowane na sztywnych podkładkach i drucianych
       półsiedzącej i nie czesała wło-      stelażach, nazwane pufami (fr. ‘pouf’). Fryzura mogła wyrażać nastrój
       sów w czasie między wizytami         damy, jej uczucia i pragnienia, upodobania kulturalne i polityczne,
       fryzjera. Francuskie wzory naśla-    wreszcie – nawiązywać do aktualnych wydarzeń. Z pomocą zwojów
       dowano w prawie całej Europie.       gazy i tiulu, piór, klejnotów, sztucznych kwiatów i owoców, miniaturek
                                            ludzi i przedmiotów tworzono we włosach bądź na okrywającym je
                                            ogromnym kapeluszu literacką kompozycję.

                                        66
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73