Page 82 - 881309_plastyka
P. 82

Ciekawe!                             Więcej na temat


                                            Obrazy pełne ekspresji




















       Vincent van Gogh,
       Autoportret z zabandażowa-
       nym uchem, 1889

       Z powstaniem tego autopor-
       tretu Vincenta van Gogha łą-
       czy się ciekawa, choć bardzo
       dramatyczna historia. „Zagad-
       ka zabandażowanego ucha”
       powszechnie wyjaśniana  jest
       chorobą nerwową artysty. Przed
       tym tragicznym wydarzeniem                                                                   Edward Munch,
                                                                                                    Krzyk, 1893
       van Gogh zaprosił do Żółtego
       Domu w Arles, w którym miesz-        Obraz ekspresyjny to taki, który wywiera wpływ na oglądającego –
       kał i pracował, innego artystę –     porusza do głębi, budząc w widzu silne emocje. W kontakcie z takim
       Paula Gauguina. Kiedy ten przy-      dziełem odbiorca często odczuwa niepokój i niepewność, które wyni-
       jechał, porywcze charaktery obu      kają z tego, że świat przedstawiony na obrazie jest dziwny, straszny,
       twórców często doprowadzały          smutny i przepełniony lękiem. Artyści tacy jak Vincent van Gogh
       do konfliktów między nimi. Po        czy Edward Munch wyrażali w dziełach swoje stany wewnętrzne.
       jednej z takich kłótni van Gogh,     Ponieważ były to najczęściej bolesne, przykre i smutne przeżycia,
       dręczony przez chorobę i bezsil-     taki nastrój udziela się również odbiorcom ich obrazów. Wymienieni
       ny z powodu bólu, obciął sobie       twórcy stali się prekursorami kierunku w sztuce nazwanego ekspre-
       ucho. Wkrótce potem, w szpita-       sjonizmem. Nurt ten rozwijał się od początku XX wieku i miał jeden
       lu, namalował Autoportret z za-      cel: poruszyć emocje widza.
       bandażowanym uchem.                     Obraz Edwarda Muncha Krzyk jest jednym z najbardziej znanych
                                            obrazów na świecie. Uznaje się go za arcydzieło ekspresjonizmu.
                                            Według krytyków sztuki przedstawia człowieka mocno odczuwa-
                                            jącego ból istnienia. Artysta uzyskał dramatyczny efekt poprzez
                                            zastosowanie zdeformowanych kształtów sylwetki i twarzy postaci,
                                            falistych, niespokojnych linii i kontrastowych kolorów.

                                        80
   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87