Page 82 - 881309_plastyka
P. 82
Ciekawe! Więcej na temat
Obrazy pełne ekspresji
Vincent van Gogh,
Autoportret z zabandażowa-
nym uchem, 1889
Z powstaniem tego autopor-
tretu Vincenta van Gogha łą-
czy się ciekawa, choć bardzo
dramatyczna historia. „Zagad-
ka zabandażowanego ucha”
powszechnie wyjaśniana jest
chorobą nerwową artysty. Przed
tym tragicznym wydarzeniem Edward Munch,
Krzyk, 1893
van Gogh zaprosił do Żółtego
Domu w Arles, w którym miesz- Obraz ekspresyjny to taki, który wywiera wpływ na oglądającego –
kał i pracował, innego artystę – porusza do głębi, budząc w widzu silne emocje. W kontakcie z takim
Paula Gauguina. Kiedy ten przy- dziełem odbiorca często odczuwa niepokój i niepewność, które wyni-
jechał, porywcze charaktery obu kają z tego, że świat przedstawiony na obrazie jest dziwny, straszny,
twórców często doprowadzały smutny i przepełniony lękiem. Artyści tacy jak Vincent van Gogh
do konfliktów między nimi. Po czy Edward Munch wyrażali w dziełach swoje stany wewnętrzne.
jednej z takich kłótni van Gogh, Ponieważ były to najczęściej bolesne, przykre i smutne przeżycia,
dręczony przez chorobę i bezsil- taki nastrój udziela się również odbiorcom ich obrazów. Wymienieni
ny z powodu bólu, obciął sobie twórcy stali się prekursorami kierunku w sztuce nazwanego ekspre-
ucho. Wkrótce potem, w szpita- sjonizmem. Nurt ten rozwijał się od początku XX wieku i miał jeden
lu, namalował Autoportret z za- cel: poruszyć emocje widza.
bandażowanym uchem. Obraz Edwarda Muncha Krzyk jest jednym z najbardziej znanych
obrazów na świecie. Uznaje się go za arcydzieło ekspresjonizmu.
Według krytyków sztuki przedstawia człowieka mocno odczuwa-
jącego ból istnienia. Artysta uzyskał dramatyczny efekt poprzez
zastosowanie zdeformowanych kształtów sylwetki i twarzy postaci,
falistych, niespokojnych linii i kontrastowych kolorów.
80