Page 80 - 881309_plastyka
        P. 80
     5.3       Nowe metody malowania
       W XIX wieku artyści wykorzystali odkrycia naukowe do stworzenia nowej metody malowania. Dywi-
       zjonizm, bo tak nazywa się ta metoda – polega na rozbiciu plamy koloru na zasadnicze barwy widma
       słonecznego (znajdujące się w kole barw). Farby w tych kolorach kładzie się na płótnie nieregularnymi
       i drobnymi plamkami, które w oku oglądającego łączą się w płaszczyzny jednolitej, intensywnej i świetli-
       stej barwy. Taki sposób malowania był charakterystyczny dla impresjonistów, którzy wychodzili w plener
       i szybko utrwalali na płótnie piękno i oświetlenie pejzażu w danej chwili.
          Metoda dywizjonizmu została przekształcona w nową technikę – zwaną pointylizmem [czyt. puentyli-
       zmem]. Ten sposób malowania polega na równomiernym pokrywaniu powierzchni obrazu drobnymi, regu-
       larnymi, różnobarwnymi punktami i plamkami, kładzionymi na płótno czubkiem pędzla. Odległość, z jakiej
       te punkty i plamki zlewają w oku widza w jednolitą plamę, bywała dokładnie obliczana z uwzględnieniem
       ich wielkości. Te punkty i kreski, oglądane z odpowiedniego oddalenia, łączą się w jedno, tworząc obraz.
       Claude Monet, Spacer. Kobieta z parasolką, 1875.        Camille Pissarro [czyt. kamil pisaro], Pejzaż Eragny
       Metoda malowania – dywizjonizm                          [czyt. erani], 1886. Metoda malowania – pointylizm
                                        78





