Page 78 - 881309_plastyka
P. 78

Impresjonizm
                                                                                 We  Francji  w  drugiej  połowie
                                                                                 XIX wieku uformował się kieru-
                                                                                 nek w sztuce nazwany impre-
                                                                                 sjonizmem. Założeniem arty-
                                                                                 stów – głównie malarzy – było
                                                                                 studiowanie zmienności natury,
                                                                                 wzajemnych relacji światła i cie-
                                                                                 nia  w  otoczeniu,  zmian  koloru
                                                                                 w zależności od pory dnia. Głę-
                                                                                 bię obrazu twórcy budowali za
                                                                                 pomocą  barw,  których  starano
                                                                                 się nie mieszać na palecie, lecz
                                                                                 kłaść  bezpośrednio  na  płótno
                                                                                 w  różnych  kierunkach  i  kształ-
                                                                                 tach.  Jako  sztandarowe  dzie-
                                                                                 ło  impresjonizmu  do  historii
                                                                                 przeszedł znany wam już obraz
       Claude Monet [czyt. klod mone], Impresja, wschód słońca, 1872             Claude’a  Moneta  Impresja,
                                                                                 wschód  słońca.  Dzieło  to  dosko-
                                                                                 nale  oddaje  ducha  impresjoni-
                                                                                 zmu,  określanego  też  mianem
                                                                                 impresji – przelotnego wrażenia
                                                                                 zatrzymanego na płótnie przez
                                                                                 malarza.  Istotnym  elemen-
                                                                                 tem  tej  sztuki  był  bezpośredni
                                                                                 kontakt  z  naturą  lub  modelem
                                                                                 podczas procesu twórczego. Te-
                                                                                 matem obrazów jest najczęściej
                                                                                 pejzaż, jego większe i mniejsze
                                                                                 fragmenty,  ale  także  sceny  ro-
                                                                                 dzajowe,  postacie  kobiet,  męż-
                                                                                 czyzn, dzieci, tancerek, wyścigi
                                                                                 konne itp.
                                                                                 W Polsce jednym z najwybitniej-
                                                                                 szych  impresjonistów  był  Wła-
                                                                                 dysław Podkowiński.






       Władysław Podkowiński, Dzieci w ogrodzie, 1892

                                        76
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83