Page 78 - 881309_plastyka
P. 78
Impresjonizm
We Francji w drugiej połowie
XIX wieku uformował się kieru-
nek w sztuce nazwany impre-
sjonizmem. Założeniem arty-
stów – głównie malarzy – było
studiowanie zmienności natury,
wzajemnych relacji światła i cie-
nia w otoczeniu, zmian koloru
w zależności od pory dnia. Głę-
bię obrazu twórcy budowali za
pomocą barw, których starano
się nie mieszać na palecie, lecz
kłaść bezpośrednio na płótno
w różnych kierunkach i kształ-
tach. Jako sztandarowe dzie-
ło impresjonizmu do historii
przeszedł znany wam już obraz
Claude Monet [czyt. klod mone], Impresja, wschód słońca, 1872 Claude’a Moneta Impresja,
wschód słońca. Dzieło to dosko-
nale oddaje ducha impresjoni-
zmu, określanego też mianem
impresji – przelotnego wrażenia
zatrzymanego na płótnie przez
malarza. Istotnym elemen-
tem tej sztuki był bezpośredni
kontakt z naturą lub modelem
podczas procesu twórczego. Te-
matem obrazów jest najczęściej
pejzaż, jego większe i mniejsze
fragmenty, ale także sceny ro-
dzajowe, postacie kobiet, męż-
czyzn, dzieci, tancerek, wyścigi
konne itp.
W Polsce jednym z najwybitniej-
szych impresjonistów był Wła-
dysław Podkowiński.
Władysław Podkowiński, Dzieci w ogrodzie, 1892
76