Page 10 - 881464_PLASTYKA_podrecznik_kl_7_ebook
P. 10

1.2      Tworzywa w rysunku i grafice




        Techniki rysunkowe

        Wiecie już, czym jest rysunek jako dziedzina sztuki i jakie narzędzia są najbardziej przydatne do tworzenia jego dzieł.
        Ten rozdział poszerzy waszą wiedzę na ten temat. Rysunkiem nazywamy pracę wykonaną narzędziami, które po-
        zostawiają na płaszczyźnie ślad kreski. Zalicza się do nich: ołówek, kredkę, piórko, węgiel, kredę, flamaster, a także
        pędzel, który – użyty w odpowiedni sposób – pozostawia na obrazie malarską linię. Rysunek może być nie tylko
        linearny, ale także światłocieniowy, walorowy, malarski czy lawowany, tzn. wykonany tuszem zmieszanym z wodą.
        Płaszczyzna, na której pozostają te ślady, to najczęściej papier. Jednak w przeszłości tworzono także rysunki np. na
        pergaminie, drewnie lub kości słoniowej.
           Papier rysunkowy ma różne formaty, różną gramaturę i fakturę o zróżnicowanej ziarnistości. Najbardziej popu-
        larny jest format A. W zależności od wielkości jest określany cyframi od jeden do siedem, które podaje się obok litery.
        Początkujący rysownicy powinni używać właśnie takich formatów i wybierać papier o gładkiej powierzchni. Ułatwia
        to dobre zakomponowanie rysunku i uzyskanie precyzyjnych kresek i kształtów. Szorstki, ziarnisty papier to ciekawa
        faktura dzieła. Jednak wymaga większej sprawności w posługiwaniu się narzędziami rysunkowymi. Na takim papie-
        rze łatwiej jest rysować węglem, sangwiną lub innymi kredkami. Najczęściej rysownicy stosują brystol – gruby papier
        odpowiedni do rysowania różnymi technikami.

                                                                 Szkic Petera Paula Rubensa jest doskonałym przykła-
                                                              dem techniki mieszanej w rysunku. Do jego wykonania
                                                              autor  użył  węgla  drzewnego  i  sangwiny.  Sangwina  to
                                                              kredka koloru brunatnoczerwonego. Jej szczególny kolo-
                                                              ryt wynika z zawartości tlenku żelaza z domieszką glinki
                                                              o barwie czerwonawej. Artyści z dawnych wieków często
                                                              posługiwali  się  tą  techniką  do  wykonywania  wstępnych
                                                              szkiców. Obecnie nie jest już tak popularna jak kiedyś.
                                                              Dzięki właściwościom użytych narzędzi artysta uchwycił
                                                              na rysunku żywe spojrzenie młodej kobiety, gładkość jej
                                                              twarzy, strukturę włosów i elementów stroju.





















                                                              Peter Paul Rubens, Portret pokojówki, ok. 1625
                                                              Sangwina i węgiel

                                        8
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15