Page 53 - 881464_PLASTYKA_podrecznik_kl_7_ebook
P. 53

Linearna secesja

          W sztuce secesyjnej przełomu wieków XIX i XX dominowały kompozycje
          linearne w postaci skomplikowanych układów esowatych linii o funkcji deko-
          racyjnej. Secesja (łac. secessio ʻodłączenie’) zmieniła dotychczasowe znaczenie
          i funkcję sztuki, podkreślając rolę architektury wnętrz i rzemiosła artystycz-
          nego.
            Dzieła sztuki secesyjnej charakteryzują: nieregularna, splątana linia, asy-
          metria,  dekoracyjność,  stylizacja  roślinna,  płaska  plama  obwiedziona  kon-
          turem i ekspresyjna ornamentyka, często o zabarwieniu symbolicznym. In-
          spirację dla swoich dzieł artyści secesji często czerpali ze sztuki japońskiej.
          W kompozycjach przewijały się motywy kwiatowe, barwne ptaki, fantastycz-
          ne zwierzęta, płynne kształty natury oraz postacie pełnych wdzięku, smukłych
          kobiet. Najpełniej styl secesyjny w architekturze prezentują dzieła wspomnia-
          nego już hiszpańskiego artysty Antoniego Gaudíego. Jego budowle architek-
          toniczne wyglądają niczym ogromne bryły rzeźbiarskie. Są pełne falujących
          linii, asymetrycznych kształtów i mozaikowych, kolorowych płaszczyzn. Do
          najbardziej znanych należą barcelońskie kamienice Casa Batlló i Casa Milà
          (widoczna na fotografii), a także przedstawiona wcześniej wizytówka stolicy
          Katalonii – Sagrada Familia.









                                                                                     Gustav Klimt, Portret Emilie Flöge,
                                                                                     1902





                                                                                     Sprawdź w słowniku języka polskiego,
                                                                                     co oznacza słowo ‘wertykalizm’
                                                                                     i powiedz, czy można je odnieść do
                                                                                     kompozycji  dzieła Gustava Klimta.




















          Antonio Gaudí, kamienica Casa Milà, Barcelona, 1906–1910

                                                                                   51
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58