Page 53 - 881464_PLASTYKA_podrecznik_kl_7_ebook
P. 53
Linearna secesja
W sztuce secesyjnej przełomu wieków XIX i XX dominowały kompozycje
linearne w postaci skomplikowanych układów esowatych linii o funkcji deko-
racyjnej. Secesja (łac. secessio ʻodłączenie’) zmieniła dotychczasowe znaczenie
i funkcję sztuki, podkreślając rolę architektury wnętrz i rzemiosła artystycz-
nego.
Dzieła sztuki secesyjnej charakteryzują: nieregularna, splątana linia, asy-
metria, dekoracyjność, stylizacja roślinna, płaska plama obwiedziona kon-
turem i ekspresyjna ornamentyka, często o zabarwieniu symbolicznym. In-
spirację dla swoich dzieł artyści secesji często czerpali ze sztuki japońskiej.
W kompozycjach przewijały się motywy kwiatowe, barwne ptaki, fantastycz-
ne zwierzęta, płynne kształty natury oraz postacie pełnych wdzięku, smukłych
kobiet. Najpełniej styl secesyjny w architekturze prezentują dzieła wspomnia-
nego już hiszpańskiego artysty Antoniego Gaudíego. Jego budowle architek-
toniczne wyglądają niczym ogromne bryły rzeźbiarskie. Są pełne falujących
linii, asymetrycznych kształtów i mozaikowych, kolorowych płaszczyzn. Do
najbardziej znanych należą barcelońskie kamienice Casa Batlló i Casa Milà
(widoczna na fotografii), a także przedstawiona wcześniej wizytówka stolicy
Katalonii – Sagrada Familia.
Gustav Klimt, Portret Emilie Flöge,
1902
Sprawdź w słowniku języka polskiego,
co oznacza słowo ‘wertykalizm’
i powiedz, czy można je odnieść do
kompozycji dzieła Gustava Klimta.
Antonio Gaudí, kamienica Casa Milà, Barcelona, 1906–1910
51