Page 64 - 881464_PLASTYKA_podrecznik_kl_7_ebook
P. 64
Kompozycja odgrywa równie istotną rolę w obrazie
filmowym i w fotografii. Na efekt wpływa wtedy odpo-
wiednie dobranie ustawień technicznych, prawidłowa
ekspozycja i kadrowanie, czyli umiejętne wypełnienie
przestrzeni obrazu.
Plan filmowy to sposób przedstawiania poszczególnych
ujęć. Plany w filmie można podzielić na dalekie, średnie
i bliskie. W pierwszej grupie wyróżniamy plany: gene-
ralny (szeroki zakres otoczenia, bez szczegółów), ogólny
(poszczególne elementy, panorama) i pełny (widoczna po-
stać bohatera w najbliższym otoczeniu). W grupie planów
średnich są plany amerykański (postać „ucięta” na wyso-
kości kolan) i średni (przybliżony, mieści dwie osoby uka-
zane od pasa w górę). Trzecia grupa to plany bliskie, czy-
li twarz w półzbliżeniu (z ramionami), w zbliżeniu (cały
kadr), w dużym zbliżeniu (broda i czoło są przycięte).
W sztuce współczesnej – często pełnej ekspresji, ujęć
abstrakcyjnych, a także nowych metod tworzenia – kom-
pozycja staje się spontaniczna, pozornie przypadkowa
i poszukująca odmiennych zasad równowagi.
1. Powiedz, co to jest kompozycja i jakie znasz rodzaje
kompozycji.
2. Wyjaśnij, na czym polega zasada złotego podziału.
3. Posługując się wyłącznie dowolnie wybranymi
figurami geometrycznymi, wykonaj następujące układy
kompozycyjne: statyczny, dynamiczny, symetryczny,
rytmiczny i asymetryczny. Prace możesz stworzyć na
kartkach z bloku i wykorzystać do nich figury wycięte
Przykład kadrowania w filmie z kolorowego papieru.
62