Page 62 - 881464_PLASTYKA_podrecznik_kl_7_ebook
P. 62

W historii sztuk plastycznych możemy dostrzec wiele sposobów komponowania dzieł. W starożytnym Egipcie obo-
        wiązywały dwie istotne zasady przedstawiania na płaszczyźnie, w reliefie i malarstwie. W przypadku pierwszej z nich
        stosowano kompozycję pasową, w której plany dalsze były pokazywane ponad bliższymi. Druga zasada dotyczyła spo-
        sobu ujmowania postaci ludzkiej. Głowa była ukazywana z profilu, oko wyglądało jak widziane z przodu, dolną część
        tułowia pokazywano bokiem, a tors – od przodu. Stopy rysowano bokiem, obie widziane od strony wielkiego palca.























        Układ pasowy – hieroglificzne płaskorzeźby i obrazy na wewnętrznych ścianach starożytnej egipskiej świątyni w Dendera

                                               Z kompozycją łączy się proporcja. Artyści dążący do uzyskania harmonij-
                                            nego układu kompozycyjnego korzystają z kanonu proporcji. Są to określone
                                            stosunki wielkości między częściami danej całości, np. budowli czy posągu
                                            ludzkiego. Aby je osiągnąć, twórcy korzystają też z tzw. złotego podziału.
                                            Jest to zasada określona już w starożytności – polega na stałym układzie pro-
                                            porcji poszczególnych elementów.































                                                                                Myron, Dyskobol, V w. p.n.e.
                                                                                Zasada złotego podziału w kompozycji
        Złoty podział                                                           dzieła z czasów starożytnych

                                       60
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67