Page 95 - 881464_PLASTYKA_podrecznik_kl_7_ebook
P. 95

Martwa natura























          Francisco de Zurbarán, Martwa natura, ok. 1636

          Obraz, którego głównym tematem są różne przedmioty, takie jak owoce, warzywa, kwiaty, misy pełne jedzenia lub
          szklane kielichy, to martwa natura. Polski termin pochodzi od francuskiego nature morte [czyt. natiur mort], czyli
          martwa natura. Motyw ten był znany już w starożytności. Od początku XVI w. występował najpierw jako uzu-
          pełnienie większych kompozycji, a później jako samodzielny temat. Najpełniej rozwinął się w Holandii w XVII w.
          Holenderscy malarze byli prawdziwymi mistrzami w tej dziedzinie. W późniejszych okresach i współcześnie martwa
          natura to bardzo popularny temat nie tylko wśród malarzy, ale także rzeźbiarzy i twórców instalacji. Pozwala bowiem
          obserwować i przedstawiać na płaszczyźnie obrazu lub w przestrzeni różnego rodzaju układy kompozycyjne, kolory-
          styczne i fakturalne.

























          George Segal, Martwa natura z owocami, butelką i nożem III,   Kamil Kuskowski, Uczta Malarstwa, 2008
          1983                                                  Instalacja
          Technika własna
          1.   Co wyróżnia portret i pejzaż na tle innych tematów w sztuce?

          2.   Powiedz, czym charakteryzują się sceny: rodzajowa, historyczna i batalistyczna.

          3.   Jak myślisz, dlaczego przedstawienia malarskie z różnymi przedmiotami noszą nazwę martwa natura?

                                                                                   93
   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100