Page 98 - 881464_PLASTYKA_podrecznik_kl_7_ebook
P. 98

Renesansowe malarstwo i rzeźba są też bogate w uję-
                                                              cia  alegoryczne.  Alegoria  to  obrazowe  przedstawienie
                                                              abstrakcyjnego  pojęcia  ukazanego  pod  postacią  ludzką
                                                              (personifikacja)  lub  zwierzęcą.  Cechy,  atrybuty,  stroje,
                                                              pozy, gesty i zachowania oznaczają w niej konkretną sy-
                                                              tuację. W odróżnieniu od symbolu alegoria ma zawsze
                                                              ściśle określone znaczenie, którego można się domyślić,
                                                              i jest jednoznaczna.

















                                                              Tycjan, Alegoria czasu zarządzanego przez roztropność,
                                                              1565

           Vanitas to szczególny rodzaj martwej natury i jeden z najważniejszych motywów sztuki baroku. Wiąże się on
        z myślą przewodnią biblijnej Księgi Koheleta: „Vanitas vanitatum et omnia vanitas” (z łac. „Marność nad marnościami
        i wszystko marność”). W martwych naturach malarzy północnej Europy, pochodzących z Flandrii (dzisiejsza Belgia)
        i Holandii, biblijna marność była przedstawiana za pośrednictwem wielu symboli: czaszek, zepsutych owoców, więd-
        nących kwiatów, klepsydr, zegarów czy instrumentów muzycznych. Celem tych obrazów jest uświadomienie widzowi,
        że radość życia to tylko ulotna chwila, która trwa przez moment i przemija bezpowrotnie.

































        Adriaen van Utrecht, Martwa natura wanitatywna z bukietem i czaszką, ok. 1642

                                       96
   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103