Page 204 - polski4
P. 204

Liczebnik           część mowy, która określa liczbę osób, rzeczy itp.; jeden zawodnik, dziesięć foteli – to liczebnik główny.
                           Kolejność w szeregu – pierwszy zawodnik, drugi fotel – wskazuje liczebnik porządkowy. Używaj
                           liczebników, jeżeli chcesz powiedzieć: ile? – pięć, siedem, dwadzieścia jeden; który z kolei? – pierwszy,
                           siódmy, dwudziesty pierwszy. Zobacz s. 138.
       List                pisemna wypowiedź skierowana do konkretnego odbiorcy – osoby lub instytucji. Zobacz s. 170.

       Morał               pouczający wniosek, który można wyciągnąć z jakiegoś wydarzenia. Zobacz s. 71.
       Narrator            wymyślona przez autora osoba, będąca w utworze literackim nadawcą wypowiedzi, opowiadająca
                           o przedstawionych wydarzeniach. Narratorem może być bohater, który bierze udział w opowiadanych
                           wydarzeniach (czyli fabule) lub kryć się za przedstawianym światem (zdarzeniami, postaciami); może
                           dysponując mieć o nich ograniczoną wiedzę lub wiedzieć wszystko. Narrator formułuje swoją wypowiedź
                           w pierwszej lub trzeciej osobie (może być pierwszo- lub trzecioosobowy). Zobacz s. 30.

       Notatka historyczna   krótka informacja o jakimś wydarzeniu, postaci itp.; podaje się w niej dane historyczne, np. daty, miejsca
                           faktycznych zdarzeń, ich przebieg, osoby biorące w nich udział. Zobacz s. 127.
       Opis                przedstawienie wyglądu osoby, przedmiotu, krajobrazu itp. W opisie nie przedstawia się zdarzeń.
                           Obiekt jest traktowany jako nieruchomy, nie zmieniający się. Opis rzadko występuje jako samodziel-
                           ny tekst; zwykle pojawia się jako część większego utworu. Służy przede wszystkim temu, by czytelnik
                           mógł sobie lepiej wyobrazić bohaterów, miejsca itp. Zobacz s. 31.
       Opowiadanie          tekst, w którym przedstawione są powiązane ze sobą wydarzenia, tworzące fabułę. Opowiadanie
       (jako forma         powinno być utrzymane w jednym czasie gramatycznym (np. przeszłym) i mieć przemyślaną konstrukcję.
       wypowiedzi)          Typowa fabuła rozpoczyna się od przedstawienia miejsca akcji, bohaterów, sytuacji wyjściowej, której
                           rozwinięcie prowadzi do wyraźnie zaznaczonego zakończenia. W opowiadaniu mogą się znaleźć
                           prostsze formy, np. dialog. Zobacz s. 17.

       Opowiadanie         odróżnia się od opowiadania (formy wypowiedzi) wyjątkowo starannym opracowaniem,
       (jako tekst literacki)    m.in. artystycznym językiem. Tak jak we wszystkich dziełach sztuki, dominuje w nim nastawienie na
                           osiągnięcie piękna. Zobacz s. 29.

       Ożywienie           środek poetycki; polega on na nadaniu przedmiotom cech istot żywych, np. pudełko skacze,
       (animizacja)        księżyc prze chadza się. Zobacz s. 177.
       Plan wydarzeń         Plan wydarzeń – wymienione w punktach kolejne najważniejsze zdarzenia, w których brali udział
                           bohaterowie, np.
                           1. Kajko i Kokosz przybywają na brzeg wielkiej wody w kraju Ranów.
                           2. Wojowie przeprawiają się statkiem na wyspę.
                           3. …?... Zobacz s. 14.

       Podmiot liryczny     wymyślona przez autora osoba będąca w wierszu nadawcą wypowiedzi, wyrażająca swoje przeżycia,
                           doznania, myśli i poglądy. Zobacz s. 25.
       Porównanie          podkreślenie cech osoby, zjawiska lub rzeczy poprzez wskazanie podobieństwa do innej osoby, innego
                           zjawiska, innej rzeczy. Porównywane elementy zestawia się zwykle za pomocą wyrazów: jak, jako, jakby,
                           jakoby, jak gdyby, niby, na kształt. Zobacz s. 60.

       Przenośnia          użycie wyrazów w znaczeniu innym niż dosłowne, często w niespotykanym dotychczas; również
       (metafora)            niezwykłe zestawienie słów. Znaczenia przenośni czytelnik musi się domyślić, musi je odkryć.
                           Zobacz s. 197.



                                        202
   199   200   201   202   203   204   205   206   207   208   209