Page 73 - polski4
P. 73
4. Wskażcie fragmenty, w których mówi narrator (zobacz s. 30) i te, Bajka – krótki utwór (często
w których mówią bohaterowie. wierszowany), którego bohaterami
najczęściej są ludzie lub zwierzę-
5. Utwór Mickiewicza to bajka. Porozmawiajcie o tym, w jakim ta (mające cechy ludzi), rzadziej
znaczeniu używacie tego wyrazu na co dzień. Porównajcie swoje
spostrzeżenia z definicją bajki umieszczoną na marginesie. – przedmioty i rośliny. Przedsta-
wione wydarzenia mają stanowić
6. Wskażcie w utworze Adama Mickiewicza cechy bajki. Możecie pouczenie dla czytelnika. W bajce
pracować w grupach. Przygotujcie krótką notatkę i zapiszcie ją ważny jest morał, który z niej
w zeszytach.
wynika, czyli zwięzła wskazówka
7. Wskaż dokładnie morał zawarty w bajce Przyjaciele i wyjaśnij jego dotycząca życia człowieka. Zwykle
znaczenie. Napisz wyjaśnienie w zeszycie. pojawia się na początku lub na
końcu bajki; niekiedy morału trze-
8. Podziel bajkę Adama Mickiewicza na fragmenty. Nadaj każdemu ba się domyślić. Znani bajkopisa-
z nich tytuł (np. „Spotkanie z niedźwiedziem”). Ustal, który fragment
bajki można uznać za wstęp, który – za rozwinięcie, a który jest rze: Ezop, Jean de la Fontaine [czyt.
zakończeniem. żan de la fąten], Ignacy Krasicki.
Fragment listu Adama Mickiewicza do Adam Mickiewicz Tomasz Zan
przyjaciela – Tomasza Zana, poety
10. Na podstawie bajki Adama Mickiewicza napisz opowiadanie
o przygodzie Leszka i Mieszka. Włącz do niego bezpośrednie
wypowiedzi bohaterów.
Wypowiedź bohatera można wprowadzić do tekstu w dwojaki sposób.
a. Poprzedza się ją zapowiedzią narratora i rozpoczyna od akapitu oraz myślnika:
Mieszek krzyknął:
– Ratuj!
b. Od akapitu, po myślniku zapisuje się najpierw wypowiedź, a następnie
umieszcza informację narratora, kto jest autorem wypowiedzi:
– Ratuj! – zawołał Mieszek (lub „Ratuj” – zawołał Mieszek).
71